Google kan se frem til konkurrenters ægteskab

Medgiften er interessant, men det er selve ægteskabet ikke. Sådan er mit forhold til Microsofts bejlen til mod- villige Yahoo. Opkøbet af konkurrenten skal dæmpe succesen hos en anden konkurrent, Google. Men jeg tror, at Google bliver himmelhenrykt, hvis ægteskabet indgås.

Tegning: Jens Hage Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Microsoft bejler til modvillige Yahoo, hvis aktionærer fristes af medgiften på knap 230 milliarder kroner. Selve beløbet er imponerende. Det kan vist dække både en Femern-bro og en Kattegat-bro, men alligevel fænges jeg ikke rigtig.

Årsagen er, at parring af gamle giganter tapper kræfter, tid og formuer, og alligevel ender de ofte som en flov affære. Og de to firmaer er gamle.

De fleste selskaber i IT-branchen dør faktisk inden deres 20 års fødselsdag. PC-verdenens konge, Microsoft har tre årtier på bagen, »still going strong«, men er aldrig først ved havelågen. Microsoft var for eksempel nølende over for internettet, og nu nølende over for tendensen til bruge netbaseret software. Det sidste med god grund, idet Microsofts to malkekøer, Office og Windows, får læsterlige tæv, hvis tendensen slår bredt an.

I internetverdenen er Yahoo med sine 14 år en ren olding, og nettets unge brugere er draget andre steder hen. Selv om der proppes stadig mere i det overflødighedshorn, som Yahoo allerede er på nettet, har selskabets indtjening mistet pusten. Aktionærerne piver, og nu fyres der løs.

Søgemaskinegiganten Google er faktisk 11 år gammel men opfører sig stadig som en teenageknægt med en tyrkertro på, at verden ligger for hans fødder, parat til at blive erobret på kryds og tværs. Google er ubestridt førerhund inden for søgemaskiner, og selskabet kører med fuld fart, hvad angår tilbud om webbaseret software.

På opkøbsfronten var Microsoft kendt for stort set kun at gå efter ny teknologi, og med Yahoo følger nogle af netverdenens yngre succeser, nemlig fototjenesten Flickr samt digg.com – et websted, hvor folk selv prioriterer vigtigheden af nyheder og blogindlæg.

Men med Yahoo følger også en masse af det samme, som Microsoft allerede har selv på sin msn-portal. Lige fra gratis mail, søgninger og nyheder til mængder af rubrikannoncer. Yahoo bidrager dog også med masser af nye »øjne« – med markedsandele, omend Yahoo i Europa er en dværg.

Livgivende annoncekroner
Da nyheden om Microsofts bud på de 230 milliarder kroner brød løs, var journalister, analytikere og bloggere stort set enige om, at det handler om annoncekronerne – disse enorme beløb, der i årtier har været livlinjen for næsten alle medier, men som annoncørerne nu i stigende grad flytter ud på nettet.

Webstedet, der får annoncerne, tjener pænt, men den, der placerer annoncerne på de relevante websider, bliver stenrig på »mange bække små« – på provision. Nøglen er først og fremmest viden om, hvad folk søger efter på nettet. Og dér ved Google mest.

På verdensbasis dominerer Google søgemarkedet med omkring 60 procents, fulgt af Yahoo med 14 procent, kinesiske Baidu med 5 procent og Microsoft med 3,5 pct. (Kilde: Analysehuset comScore). Det nye par klarer sig dog lidt bedre i USA, om end ikke prangende, men tilsammen vil de da være mere attraktive for annoncørerne.

Men det kan ikke kun være annoncerne, det gælder. Microsoft må også være hunderæd for, at det skal lykkedes for Google og andre aktører at trække forbrugere og mindre virksomheder væk fra de dyre Officepakker, alle de andre pc-programmer og dermed også væk fra Windows. Et langt mere beskedent styresystem er nok, og måske bliver det tilmed gratis.

Jeg ser dog også udsagn som: »Skråt op med PC-verdenen. Det gælder jo om at blive den globale hersker i den mobile verden.«

Disse budbringerne siger, at i frembrusende lande som Kina, Indien og mange andre med høje befolkningstal, vil der aldrig komme en PC i hvert hjem, som det skete i Vesten, men en moderne mobiltelefon. Mobilen bliver indgangen til nettet, og dermed også indgangen til et gigantisk annoncemarked.

Google kører på fulde omdrejninger for at blive stærk på mobilen. Der er adgang til søgninger, mail, kalender, kontorpakke, bykort og meget andet via mobilen, og Google er desuden i fuld gang med at få udviklet en slags mobilplatform, inklusive et Linux-baseret styresystem, Android, og GPS-funktionalitet.

Nokia også i klemme
Regnestykket, der må bekymre Microsoft, Nokia og Sony/Ericsson, ser sådan ud: Android plus et væld brugervenlige Google-tjenester og lokale tjenester plus billige, avancerede mobiler fra Asiens største mobilproducenter.

Google selv reagerede på opkøbsforsøget ved at puste til frygten for en ny monopoldannelse. Hvad hvis Microsoft gentager sine ugerninger fra PC-verdenen? Nettets åbenhed og innovation vil kunne trues. Med dette monopolspin bidrages til en forsinkelse af det eventuelle ægteskab, mens teenageknægten Google uforstyrret kan spurte videre. Mon ikke Google faktisk ser frem til ægteskabet? Så får begge konkurrenter møllesten om halsen, for det tapper som nævnt kræfter, tid og formuer, når gamle giganter parrer sig.

Eller undervurderer jeg perspektiverne?

Skiv blot på bizzen.blogs.business.dk.