Google kan overtage reklamer i Street View

Gammelt patent kan afsløre Googles økonomiske planer med de mange billeder.

Foto: JUSTIN SULLIVAN
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Googles biler har tilbagelagt over 30.000 kilometer og dermed taget billeder af næsten halvdelen af vejnettet i Danmark. Det er en bekostelig affære, men måske har Google set en god indtjeningsmulighed med Street View ude i fremtiden.

Reklamer alle vegne.

For halvandet år siden søgte Google om patent på et koncept, der kunne tyde på, at søgefirmaet har tænkt sig at bruge Street View som et gigantisk reklameunivers.

Ifølge Readwriteweb.com er der et tale om et system, der skal distribuere reklamer i ”online kort-tjenester”. Teknikken skulle gøre det muligt at lokalisere bygninger og mure og lægge et ekstra lag af reklamer på dem.
Et eksempel på det kunne være butiksfacaden af Føtex, hvor varehuschefen kunne linke til butikkens hjemmeside. Et mere gennemgribende forslag er at lægge nye reklamer op på den virtuelle væg, så brugere i Street View rent faktisk kan se nye og opdaterede tilbud på Føtex’ husgavl. Ønsker Føtex ikke selv at udnytte vægpladsen, vil Google via budrunder sælge til højstbydende.

I patentansøgningen er der også nævnt biografer. Der ville kunne bruge det til at udskifte fremvisningslisten fra uge til uge på den digitale husgavl. Street View-billederne vil i sig selv jo ofte være flere år gamle.

Rygter


Muligheden for at udvide Googles reklameplatform til at omfatte virkelighedens mure og vægge var ikke på listen, da ComON spurgte Googles geo-specialist Ed Parsons om de økonomiske indtjeningsmuligheder.


Og konceptet er også langt fra en realitet endnu.

Til Daily Telegraph siger en Google-talsmand:

”Vi søger jævnligt patenter på forskellige ting, som vores ansatte finder på. Nogle af ideerne vokser sig senere til rigtige produkter eller tjenester - andre gør ikke. Man kan ikke nødvendigvis udlede kommende produktlanceringer af vores patentansøgninger".

Men selv om der kan være tale om tankespind, så bliver patentet allerede mødt af skepsis.

For eksempel ville virksomheder kunne købe sig til reklamer på konkurrenternes facader.

Den danske søgemaskineekspert Mikkel deMib Svendsen er også skarp i sin kritik. Han mener, at konceptet kan udvikle sig til noget, der minder om Aidonline-sagen. Aidonline udskiftede bannerreklamer på hjemmesider, solgte sine egen og tjente på den måde primært penge til velgørende formål.

”I værste fald kan dette patent anvendes på en måde, der i princippet minder om Aidonline, som de fleste her sikkert husker. Google har så bare ikke den humanitære vinkel med. Men hele ideen med at “hijacke” nogle andres reklamepladser og så sælge reklamerne til nogle andre er den samme, ” skriver Mikkel deMib Svendsen på sin blog.

”Jeg synes det er meget problematisk, hvis Google begynder, at overskrive billboards og andre skilte i deres Street View optagelser. En ting er, at de optager andres bygninger, gader og facader uden at spørge, men når de ændrer på det, synes jeg de går over grænsen”.

Googles ejer dog retten til de indsamlede billeder, så firmaet må formodes at have ret til at disponere over billederne, som det lyster. Om samme opfattelse har opbakning blandt dommere og advokater, vil tiden vise.