Google kæmper med det mobile vækstmarked

Det var mestendels gode nyheder, da Google i går fremlagde sit nyeste kvartalsregnskab, men selskabet er udfordret af de stadigt mere populære mobile platforme.

Googles omsætning har nået voldsomme 50 milliarder dollar, men det kniber med at presse lige så mange penge ud af mobiltelefonerne. Fold sammen
Læs mere
Foto: CHRISTIAN HARTMANN
Omsætningen steg med 36 procent til 14,4 milliarder dollar, mens overskuddet steg 7 procent til 2,9 milliarder dollar i fjerde kvartal, og for hele året rundede omsætningen for første gang 50 milliarder dollar. Akiten steg efterfølgende med 5 procent.

Alligevel var der mislyde i kølvandet på offentliggørelsen. Google tjener rigtigt mange penge, men mest på det traditionelle, PC-baserede internet, hvor man i det forgangne kvartal overgik aktiemarkedets forventninger.

Derimod er man mere tyndt besat, når det gælder den nye åbenbaring, det mobile internet. Det er her, væksten vil i fremtiden, men Google har ikke samme dominerende position.

”Man ville forvente, Google ville være en nøglespiller på den mobile platform, men sådan har det ikke været i det sidste års tid,” siger analytikeren Jordan Rohan fra Stifel Nicolaus til New York Times.

Således er et af firmaets helt centrale nøgletal CPC - cost per click, prisen annoncører betaler hver gang der klikkes på en søgeannonce fra Google - faldet fem kvartaler i træk. Det hænger primært sammen med, at brugerne skifter til det mobile internet, hvor annoncørerne betaler mindre, helt ned til halvdelen, for annoncer.

”Vi bevæger os rundt i et nyt farvand, fordi tingene ændrer sig så hurtigt, men jeg er optimistisk. Jeg tror, CPC vil blive bedre, når apparaterne (smartphones og tablets, red.) bliver bedre,” sagde topchef og medstifter Larry Page i et telefonmøde med analytikere.