Google indrømmer: Halvdelen af annoncer bliver ikke set

Reklamekroner bliver smidt ud vinduet i stor stil. Over 56 procent af onlineannoncer er på skærmen under ét sekund, indrømmer Google.

Ifølge Google bliver halvdelen af internetannoncer kun vist i et sekund eller mindre. Fold sammen
Læs mere
Foto: FRANCOIS GLORIES
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

"Halvdelen af de penge, jeg bruger på annoncering, bliver spildt. Problemet er, at jeg ikke ved hvilken halvdel," sagde marketingpioneren John Wanamaker en gang. Nu bliver det bekræftet af Google, der tjener 90 procent af sine mange milliarder på onlineannoncering.

I en update om annoncering på nettet, skriver Google nemlig for første gang, at 56,1 procent af al onlineannoncering kun bliver vist i et sekund eller mindre. Dermed så kort tid, at de tæller i statistikken som "ikke-vist". Alligevel tæller de med i antallet af visinger, når annoncørerne skal betale, skriver webmediet Quartz.

Onlineannoncering står for 20 procent af al marketingomsætning, og bekymringen om visningner af annoncerne er ikke ny. ComScore, der måler internettrafik, har vurderet, at 46 procent af annoncer aldrig blev set. Spider.io, der måler snyd med annoncering, har tidligere vist, hvordan 120.000 virus-inficerede computere simulerede at vise milliarder af annoncer for dermed at pumpe visningstallet kunstigt i vejret.

Googles indrømmelser kommer sjovt nok kort efter søgegiganten har introduceret en ny annoncemodel, der i højere grad tager højde for, om annoncerne rent faktisk er blevet vist eller blot loadet på siden.