Google i nyt milliard-opkøb

Søgemaskinen opruster på mobilmarkedet med nyt opkøb af en mobilreklamevirksomhed.

Her kommer nettets store indtægtskilde til at strømme fra. Google har tidligere lanceret styresystem til mobilen, nu opkøber de også et mobilreklamenetværk. Fold sammen
Læs mere
Foto: George Frey
Den næste store guldåre på internettet findes på mobilmarkedet. Det er Google overbeviste om, hvorfor de ifølge Reuters har i sinde at bruge 3,72 mia. kroner på at opkøbe Admob, en af de største mobilreklamenetværk på nettet.

Google oplyste i går, at selskabet regner med, at handlen, hvor Admob udelukkende får aktier i søgegiganten, falder på plads over de næste par måneder. Handlen ser ud til at blive Googles tredjestørste, efter at de købte DoubleClick for 15,4 mia. kroner i 2008 og Youtube for 8,2 mia. kroner i 2006.

Det samlede mobilreklamemarked forventes ifølge direktør Mike Wehrs fra Mobile Marketing Association at stige med 28-33 pct. næste år til mellem 11,4 og 11,9 mia. kroner.

Google vil ikke oplyse, hvor stor en del af 2008-omsætning på næsten 110 mia. kroner, der kom fra mobilreklamer, men sagde i sidste måned, at deres mobilsøgninger steg med 30 pct. i tredje kvartal.