Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Det er vist ingen hemmelighed, at Google i øjeblikket bruger forholdsvis meget energi på at få deres førerløse biler ud på vejene.
De bestræbelser synes man at være kommet et skridt nærmere, efter man har lavet en aftale med Fiat Chrysler Automobiles, der stiller 100 Pacifica Minivans til rådighed for teknologien, som de to firmaers direktører kunne fortælle til USA TODAY tirsdag aften dansk tid.
Alliancen understreger den nuværende situation på bilmarkedet, hvor de traditionelle bilproducenter skal forholde sig til, at techvirksomheder som Apple, Google og Microsoft er blevet forhippede på at levere morgendagens softwareløsninger.
CEO i Fiat Chrysler, Sergio Marchionne, mener, at bilbranchen bør omfavne hjælpen fra de digitale virksomheder.
»De er ikke vores fjender, det er dem, der vil hjælpe os med at forme den næste fase i bilindustrien,« siger han til USA TODAY.
For Googles vedkommende er det første gang, man tillader en stor bilproducent at få adgang til de hemmeligholdte softwareløsninger, der skal gøre bilisten overflødig. Foreløbig har Google nøjedes med at teste teknologien i mindre biler, de selv har udviklet og nogle få Lexus SUV-modeller.
For godt en uge tilbage annoncerede man godt nok et samarbejde med Ford om de førerløse biler, men alliancen vil først og fremmest koncentrere sig om at lobbye hos myndighederne for at sikre en national godkendelse til teknologien.
Chefen for Googles bilprojekt, John Krafcik, siger til USA TODAY, at man har været imponeret over Fiats »kvikke« og »fokuserede« tilgang, ligesom han fremhæver, at de to firmaer har samme indstilling til, hvordan projektet skal køre fremadrettet.
Indtil videre er Googles førerløse biler primært blevet testet på vejene omkring Mountain View i Californien, ligesom enkelte biler har på vejene i Phoenix, Austin og Kirkland. Foreløbig har bilerne i al tilbagelagt 1,5 millioner mil, og ifølge Google har man kun været involveret i en ulykke undervejs.