Google får OK til at overtage dataanalysefirma i milliardhandel

Internetgigantens opkøb til 18 milliarder kroner er faldet på plads.

Opkøbet af et britisk dataanalysefirma er nu godkendt. Fold sammen
Læs mere
Foto: Francois Lenoir/Reuters/Ritzau Scanpix

Google har fået grønt lys af de britiske konkurrencemyndigheder til at overtage et dataanalysefirma for næsten 18 milliarder kroner.

Looker Data Sciences står bag et analyseværktøj, som kan beregne omsætning eller analysere kunder af høj værdi og siden grafisk vise udviklinger i deres data, uden at man skal bruge kompliceret kode, skriver nyhedsbureauet Reuters. Looker Data Sciences konkurrerer med blandt andre Tableau Software og Microsofts Power Business Intelligence-software.

Google indgik aftalen om at overtage selskabet i juni for 2,6 milliarder dollar (18 mia. kr.) men har først nu fået godkendelse fra den britiske konkurrencestyrelse, Competition and Markets Authority, som har undersøgt, om overtagelsen vil forvride konkurrencen på markedet ved at tvinge priserne op eller sænke kvaliteten.

Der er mange andre spillere på markedet, der også tæller store selskaber som Oracle, SAP og IBM.

Også opkøb inden for sundhedsdata

»Selv om Google havde muligheden for at gøre det vanskeligt for konkurrenter at tilgå de Google-genererede data, som de skulle bruge, fra onlineannoncering og netanalysetjenester, var der ikke stærke beviser for, at de ville have haft incitamentet til at gøre dette,« konstaterer konkurrencemyndighederne i deres afgørelse.

Google er i gang med for alvor at bygge en forretning op med computerkraft over internettet, i fagjargon kaldet »cloud computing«. Det er et område, hvor Amazon har taget føringen med sin Amazon Web Services, som er Amazons hurtigst voksende forretningsdel. Microsoft er godt med fremme.

Opkøbet af Looker Data Sciences var Googles første større opkøb på området. Men internetgiganten opruster også på for eksempel sundhedsområdet, hvor der nu afventes en godkendelse af overtagelsen af storproducenten af fitnessarmbånd og smarture, Fitbit, for 14 milliarder kroner – en aftale fra november 2019. Den amerikanske finansavis The Wall Street Journal fortalte for en måned siden, hvordan Google har indgået aftaler, som giver adgang til store mængder af patient- og sundhedsdata, også uden patientens eller lægens vidende.

Google har bygget sin forretning op på at indsamle så mange data og så stor viden som muligt om brugerne for derigennem at kunne sælge ofte særdeles målrettede annoncer til andre. Af hele koncernens omsætning i oktober-december på 46 milliarder dollars kom de 37,9 milliarder dollars således fra Google-annoncering.