Google får milliardbøde efter indsamling af børns data

Ifølge amerikansk styrelse har YouTube, som Google ejer, brudt lov om samtykke fra forældre ved indsamling af børns data.

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix

Der er nu blevet sat et foreløbigt punktum i en sag om indsamling af børns data uden forældrenes samtykke.

Google, der ejer den populære videodelingstjeneste YouTube, har accepteret at betale en bøde på i alt 170 millioner dollar, svarende til cirka 1,1 milliarder kroner, for at have indsamlet data for børn under 13 år uden samtykke fra forældre.

Det skriver flere internationale medier, heriblandt New York Times.

Bøden er en del af et forlig med den amerikanske forbruger- og konkurrencestyrelse, Federal Trade Commission (FTC) og anklagere fra delstaten New York. Ifølge FTC blev dataene brugt til at målrette reklamer mod børn i modstrid med amerikansk lovgivning i »US Children’s Online Privacy Protection Act«, bedre kendt som Coppa.

»Der er ingen undskyldning for YouTubes overtrædelser af loven,« siger FTC-formand Joe Simons ifølge BBC.

Google skal betale 136 millioner dollar til FTC og 34 millioner dollar til delstaten New York. Bøden er den største, som FTC har givet til Google - men den er noget mindre end den bøde på fem milliarder dollar, som styrelsen uddelte til Facebook i juli 2019.

Susan Wojcicki, topchef i YouTube, udtaler i et blogindlæg, at »intet er vigtigere end at beskytte børn og deres privatliv«. Hun tilføjer, at YouTube siden dag ét har været rettet mod personer over 13 år, men at sandsynligheden, for at børn ser med uden opsyn, er vokset. Det skyldes blandt andet, at mange børn ser tegnefilm eller sange på videositet.

Iværksætter en række foranstaltninger

YouTube ændrer nu måden, hvorpå virksomheden behandler videoer for børn. Fra om cirka fire måneder vil YouTube antage, at enhver, der ser børneindhold på sitet, kunne være et barn, uanset deres faktiske alder. Derudover vil YouTube begrænse sin dataindsamling til et minimum.

»Vi samler kun de data, der er nødvendige for at understøtte driften af ​​servicen,« skriver Susan Wojcicki i sit blogindlæg.

Børneindhold er en kæmpe forretning for YouTube, der med omkring to milliarder månedlige brugere er verdens største hjemmeside for videoer. Videositet har en særlig app for børn under 13 år, YouTube Kids, som millioner af børn bruger hver eneste uge. Virksomheden lancerede en hjemmesideversion af den tjeneste i august.

Sitet oplyser, at det kræver forældreaccept og bruger simple matematiske spørgsmål til at sikre sig, at børn ikke opretter sig på egen hånd.

YouTube Kids målretter ikke reklamer baseret på, hvad man er interesseret i at se, som YouTube gør. Men børneversionen sporer information om, hvad børn ser på, for at kunne anbefale videoer. Den indsamler også personlige oplysninger om enheden.

Bøden til YouTube skal nu godkendes af en føderal domstol i Washington.