Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Det er ikke altid lige morsomt at være Apple i disse dage. Onsdag fortalte medstifter og nørd-ikon Steve Wozniak Bloomberg, at han var bange for, Apple kunne miste noget af sin unikke appeal i markedet.
Torsdag kom så en rapport fra datafirmaet FactSet, der viser, at de 50 største hedge-fonde havde skilt sig af med Apple-aktier for 2,9 milliarder dollar i fjerde kvartal 2012.
Hvor Apple tidligere har været fondenes yndlingsaktie, har andre nu overtaget. 26 af de 50 fonde har Apple-aktier, mens 32 af dem har købt aktier i Google.
Tallene bekræftes af en anden undersøgelse fra Goldman Sachs, der fortæller, at Apple i tre år var fondenes favorit, men nu er faldet ned på en tredjeplads, efter Google og forsikringsgiganten AIG.
Googles momentum i forhold til Apple er især tydeligt, når man sammenligner aktiekurserne. I september var niveauet nogenlunde det samme, men siden har Apple mistet over 30 procent af sin aktieværdi, mens Googles aktie er steget betragteligt. Tirsdag krydsede Google for første gang 800 dollar-grænsen, mens Apple lå på omkring 450 dollar. Alene i år har Apples aktie mistet 16 procent, hvilket gør den til det næstdårligste papir i S&P 500.
Udviklingen har fået analytikere til at tale om Google som det nye Apple, i hvert fald i aktieforstand. Søgemaskinen fortsætter med at levere solide økonomiske resultater, der for det meste overgår analytikernes forventninger. Google er stadig kongen af søgemarkedet, trods en ihærdig indsats fra Microsofts Bing, og styresystemet Android går sin sejrsgang på de mobile platforme. Samtidig har man gang i nogle spændende projekter som selvkørende biler og briller med indbygget display.
Aktiemarkedets største bekymring er, at over 90 procent af Googles omsætning stadig kommer fra samme område, annoncer, og søgegiganten har ikke været i stand til at udvikle andre indtjeningskilder.