Google dominerer netsøgninger

Alle øvrige søgemaskiner på internettet kan til sammen ikke måle sig med Google, der sidder solidt på tronen som mest anvendte søgested.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Over halvdelen af verdens søgninger på Internet sker gennem Google.

I august blev der ifølge analyseselskabet comScore foretaget 61 milliarder søgninger på nettet. Heraf valgte de 37 milliarder at gøre det via Google, som ligger markant foran de øvrige muligheder.

Yahoo, som i nettets barndom var stedet, hvor man søgte, er nummer to med 8,5 milliarder søgninger efterfulgt af den kinesiske Baidu, som har samlet 3,2 milliarder søgninger. Først på fjerdepladsen kommer Microsoft ind med 2,1 milliarder søgninger.

Herefter følger koreanske NHN (to milliarder), eBay (1,3 milliarder), Time Warner (1,2 milliarder), Ask (743 millioner), Fox (683 millioner) og Lycos (som ejer Jubii i Danmark, 411 millioner).

Opgørelsen viser, at flere end 750 millioner brugere står bag de mange søgninger. Flest skete i Asien og Stillehavsområdet med Europa på andenpladsen og Nordamerika som nummer tre.