Google: Brugerne kan frit vælge noget andet

»Der er mange skræmmebilleder om Google,« siger gigantens direktør for Nord- og Centraleuropa, som mener, at Google konstant forbedrer sine tjenester og muligheden for at kontrollere, hvilke data man giver videre.

Direktør for Google i Nord- og Centraleuropa, Matt Brittin (t.v.), er med erhvervs- og vækstminister Henrik Sass-Larsen (S) på besøg hos ABD Autoservice ApS på Hammerholmen i Hvidovre. Autoværkstedet er med i internetportalen Autobutler, som sammenligner værkstedspriser for folk, så de kan vælge hurtigt og nemt – et eksempel på, at små virksomheder kan gøre sig gældende på en større bane. Foto: Søren Bidstrup Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Internetgiganten Google knokler for at gøre sig uundværlig gennem sine mange gratistjenester men oplever samtidig et stigende pres fra både brugere og myndigheder, som tvinger Google til større åbenhed og mere kontrol over, hvilke data vi afleverer til giganten.

»I Europa ser konkurrencemyndighederne os efter. Det er naturligt, når vi er en væsentlig adgangsvej til internet. Men folk har et valg. Man kan vælge andet end Google. Vor popularitet skyldes, at det virker, men folk går også andre steder hen,« fastholder Matt Brittin, direktør for Google i Nord- og Centraleuropa.

Han talte tirsdag ved et Berlingske Business-arrangement i Berlingskes konferencesal. Her var privatlivets fred noget, der optog folk meget.

Gennemsigtighed og kontrol

»En af folks bekymringer er datasikkerhed. Der har været afsløringer af NSA og masser af spørgsmål fra folk om, hvem der har adgang til mine data, som ikke skulle have det, og kan vi mon stole på myndighederne. Google ønsker at give gennemsigtighed og valg. Vi vil gerne være åbne om, hvilke data vi har, og hvis vi har data, skal folk kunne kontrollere, hvordan de bruges. Der er mange skræmmehistorier om Google, og hvilke data vi har. Men man kan bruge Google uden cookier og uden at logge ind og dermed uden at dele oplysninger med os. Vi mener dog at kunne tilbyde ekstra fordele, hvis man vil dele nogle data med os, f.eks. en cookie, som identificerer ens sprogvalg, eller ved at logge ind,« siger Matt Brittin.

Mener du, at brugernes muligheder for at kunne styre, hvilke oplysninger de giver jer, og hvad de bruges til, er detaljerede nok?»Det er et godt spørgsmål. Vi forsøger altid at forbedre gennemsigtigheden og kontrollen, og jeg synes, at vi gør det rimeligt godt. Men enhver ny teknologis udfordring er at få det til at fungere enkelt og brillant og samtidig give detaljeret kontrol,« siger Matt Brittin og fremhæver Googles svar på Facebook, Google+, hvor man anbringer sine kontakter i såkaldte cirkler, så man ikke deler alt med alle.I kunne jo vinde mere ved at give endnu bredere valgmuligheder, så man selv kan vælge til og fra? Apple trækker i den retning.

»Generelt, jo, det ønsker vi bestemt. Men vi ønsker samtidig at gøre Googles tjenester simple og intuitive, så funktionerne er der, når man har brug for dem, og ikke, når de er i vejen,« siger Google-direktøren.

EU ude med riven

Også EU er ude med riven efter internetgiganten, og nu skal tidligere økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager (R) tackle Google og andre giganter som ny konkurrencekommissær. Kommissionen har tidligere, oven på skandalen om den amerikanske efterretningstjeneste NSAs aflytning og spionage, slået på tromme for at skabe europæiske alternativer til de populæreste internettjenester, som stort set uden undtagelse er amerikanske. EU er også i færd med at skærpe privatlivsbeskyttelsen betydeligt gennem en strammere og ensartet lovgivning i de 28 EU-lande, så folks data forbliver i Europa og ikke uden videre kan udleveres eller overføres til f.eks. USA.

Føler I jer jaget?

»Det bredere spørgsmål i Europa handler om en række bekymringer om internet, og som prominent spiller får vi nok mere end broderparten af disse spørgsmål. Det er let at læse overskrifterne, som om der er alle slags problemer med internet og Google i Europa. Men tendenserne bag overskrifterne er temmelig anderledes. Hundredtusinder af virksomheder i Europa bruger nettet, og i mange tilfælde bruger de Google-platformen. Vi er begejstrede over mulighederne. Europa elsker Internet, og vi ønsker at bidrage til, at virksomhederne vokser, skaber job, eksporterer og innoverer,« siger Matt Brittin, der i Storbritannien har vidnet over for det parlamentsudvalg, som borer i især internationale teknologigiganters forsøg på skatteunddragelse ved at placere det europæiske hovedkontor i de EU-lande med laveste selskabsskat, især Irland og Luxembourg.