Google blokerer for Flash-annoncer i Chrome

Fra 1. september spærrer Google for alle reklamer, som bruger den omstridte og sikkerhedshullede Flash-teknologi.

Fra 1. september sætter Google en prop i sin Chrome-browser, så alle annoncer produceret med Flash-teknologi bliver spærret. Arkivfoto: Iris/Scanpix Fold sammen
Læs mere

Det er slut. Dødsstøddet sættes ind 1. september, og så er de omstridte annoncer produceret med Flash-teknologien endegyldigt myrdet i Googles Chrome-browser.

Dermed er det forbi med irriterende reklamer, som pludselig springer frem, eller animationer og filmklip, som pludselig begynder at afspille musik eller tale. Google vil ganske enkelt blokere dem i sin Chrome-browser.

Rammer kun annoncer

Begrundelsen er den samme, som andre har givet: Flash-teknologien sluger alt for mange ressourcer, når den kører, og der er nye og bedre teknologier derude på nettet i form af den nye HTML5-teknologi, som er den måde, som internetsider layoutes og redigeres på.

Google vil automatisk konvertere de fleste Flash-annoncer, som kommer ind gennem Googles eget annoncenetværk AdWords, til HTML5.

Ændringen vil kun berøre annoncer. Film, der er lagt ud i Flash, vil stadig virke, selv om Flash også her er på vej ud, fordi HTML5 kan levere bedre filmafspilning. Også Microsofts Silverlight-teknologi tager over.

Chrome-brugere skal klikke og aktivere hver Flash-annonce, hvis de ønsker at se dem.

Også andre blokerer

I forvejen har en anden internetbrowser, Firefox, blokeret for Flash, og også Amazon har spærret for Flash-annoncer. Telefoner og tavle-PCer med Apples iOS-styresystem og Googles Android har i flere år været Flash-frie.

Det er IT-firmaet Adobe, der står bag Flash, som er blevet klandret for at have flere sikkerhedshuller end en schweizerost men alligevel har været den hyppigst anvendte videoteknologi indtil for nylig. Adobe forsøger da også selv at få Flash-brugerne til at skifte teknologien ud.

I juni 2015 blev 100 millioner annoncer på verdensplan vist med Flash, mens 84 procent af alle reklamebannere stadig er programmeret i Flash, skriver netnyhedsstedet om markedsføring og medier, Ad Age.