Google betaler milliarder for at søge hos iPhone

Internetgiganten lægger næsten 19 milliarder kroner hos ærkerivalen i år for at være standardsøgemaskinen på iPhone-telefonerne.

Foto: Regis Duvignau. Google er standardsøgemaskinen på Apples iPhone-telefoner, og det er internetgiganten villig til at betale et stort milliardbeløb for fortsat at være. Arkivfoto: Regis Duvignau, Reuters/Scanpix
Læs mere
Fold sammen

Selv om de er ærkerivaler, vil internetgiganten Google i år lægge omkring tre milliarder dollars - eller 18,9 milliarder kroner - i pengekassen hos iPhone-producenten Apple for at forblive standardsøgemaskinen på Apple-udstyr.

Det anslår analytiker Toni Sacconaghi fra det amerikanske analysefirma Bernstein over for den amerikanske finansavis Wall Street Journal.

Vigtig brik i Googles forretning

Google betaler for at være standardsøgemaskinen i Apples internetbrowser på alle iPhone-telefoner og iPad-tavlecomputere i erkendelse af, at en stadig større andel af Googles indtægter kommer fra netop mobilverdenen.

Omkring halvdelen af Googles indtægter fra mobilsøgning kommer fra netop Apple-produkter, viser analysen. Google tjener penge på de annoncer, som vises i forbindelse med søgningerne - og i håbet om, at folk vælger at klikke på annoncerne og dermed nå helt ud til annoncørerne.

Det store beløb udgør en betydelig del af Apples indtjening på andre tjenester ud over selve hardwareproduktionen. Denne del af Apple-forretningen ventes i år at omsætte for 29 milliarder dollars, hvilket er 19 procent mere end for et år siden. Den ventes at vokse til omkring 33 milliarder dollars i 2018. Det er samtidig her, at Apple har sin største indtjeningsmargen, nemlig på omkring 65 procent.

Bernstein-analytikeren mener, at Google dermed kan stå for op til fem procent af Apples samlede overskud i år.

Microsoft vil også være med

Også Microsoft, som er verdens største softwareproducent, bidrager til Apples indtjening. Microsofts søgemaskine, Bing, er nemlig standard, når Apples digitale assistent, Siri, bruges til at skaffe svar på dette og hint, ligesom Bing er koblet sammen med Spotlight-søgefunktionen på Apple-udstyr, som kan finde apps, dokumenter, billeder m.m. på både udstyret selv og på nettet.

Hvad Microsoft betaler for det, er ikke offentliggjort, men Microsoft har de seneste år satset på at gøre Bing til et reelt alternativ til Googles søgemaskine.

Ifølge en opgørelse fra EU-Kommissionen sker omkring 90 procent af alle internetsøgninger i EU-landene gennem Googles søgemaskine.