Google bange for ny konkurrent

Den ellers så almægtige søgemaskine over alle søgemaskiner, Google, kan måske få udfordring fra Microsofts nye initiativ, Bing. I hvert fald har Google-stifterne respekt for projektet.

Foto: Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der har været helt usædvanligt stille - helt usædvanligt længe. Men nu er der måske alligevel ved at komme lidt liv i tidligere tiders helt afsindige krig på søgemaskineområdet, hvor Google har domineret totalt i årevis. Mens Google med deres softwareprodukter er på vej ind på Microsofts domæner, har Microsoft lagt energi og millioner af dollars i at udvikle søgemaskinen Bing, der blev introduceret for kort tid siden.

Selv om Bing endnu kun er i sin opstart, har den indtil videre imponeret Google-folkene så meget, at de ligefrem frygter den. Ifølge flere amerikanske medier, er Google i højeste alarmberedskab ovenpå introduktionen af Bing - og avisen The New York Post går endda så langt som til at citere anonyme kilder for, at Google er i færd med en hasteopdatering af deres tjenester på nettet - og Google-stifter Sergey Brin har endda kaldt en række af selskabets bedste folk sammen for at klare opgaven.

Hvis avisens kilder taler sandt, er det første gang, at Google for alvor er nervøse for en nyankommen konkurrent på søgemaskineområdet. I de forløbne år har der været masser af forsøg på at tage markedsandele fra Google, men ingen af dem har været specielt succesfulde. Det gælder sites som Cuil.com eller Mahalo.com, der trods gode teknologier ikke har formået at tage terræn fra Google.

Bing er ellers ikke Microsofts første færd ud i søgninger på nettet. Derimod er Bing blot en afløser for en eksisterende Live Search, som Microsoft har drevet i en årrække uden større succes. Ovenpå introduktionen af Bing hoppede Microsofts andel af søgemarked dog fra lidt over ni til over 11 procent, og Bing er tilmed ledsaget af at massivt markedsføringsbudget på over 100 mio. dollars. Pengene skal få folk væk fra Googles søgemaskine - hvilket kan være besværligt, da vanen med at bruge Google er så indgroet, fordi Google har siddet så massivt på søgningerne i så mange år.

Om Bing er bedre end Google er dog et åbent spørgsmål - søgemaskinen er under fortsat udvikling og i Danmark er Bing endda fortsat i beta - en slags testversion.