Goldman Sachs spår Lego en gylden fremtid

Den amerikanske investeringsbank Goldman Sachs konkluderer i en analyse, at den danske legetøjsgigant LEGO går en gylden fremtid i møde.

Foto: JAY DIRECTO

LEGO kommer sammen med blandt andre Apple og Disney til at løbe med opmærksomheden og pengene hos fremtidens mødre, konkluderer den amerikanske investeringsbank Goldman Sachs i en stor analyse om »Millenium Moms«, de kvinder, der bliver mødre i begyndelse af dette årtusinde. Det skriver Jyllands-Posten.

Goldman Sachs betragter LEGO som et eksempel på et selskab, der appellerer til »millenials« værdier for børneudvikling og kreativ leg.

Investeringsbanken vurderer, at den billion dollar, som forældre bruger på deres børn hvert år, vil vokse, men også skifte i takt med at »millenials« unikke sæt af værdier og personer, der påvirker forbrugerne - hjulpet af ny teknologi - fører til nye valg, og at deres tiltrækning er stærkest mod mærker med en autentisk fortælling.

Egentlig vil nutidens og fremtidens mødre hellere have unikke, mindre brands end de store megabrands, men analysen nævner Apple, Disney, Nike og LEGO som nogle, der skiller sig ud, fordi de går imod en anden tendens.

Analytikerne mener, at de fire store brands alligevel vil klare sig, fordi de innoverer sig.

Og det er ikke kun Goldman Sachs, der ser lyst på LEGOS fremtid. På Reputation Institutes liste over varemærker med det bedste ry ligger LEGO på en femteplads kun overgået af BMW, Google, Daimler og Rolex, skriver Jyllands-Posten.