Gør virksomheden ferieklar

Planlægning. Sommerferien står for døren, men inden man pakker kufferten skal man sørge for, at virksomheden er klædt på til ferien.

Selv om industriferien er så godt som fortid, så er udfordringerne for virksomhederne ikke blevet mindre, når det kommer til at planlægge sommerferien. Nærmest tværtimod, for hvornår holder kunderne lukket, og hvem skal passe butikken, når en stor del af medarbejderne er på ferie?

Først og fremmest skal man huske på, at information er guld værd, og derfor bør man arbejde målrettet på at orientere sine kunder om planer for en eventuel ferielukning, eller hvis man kører på et meget lavt blus i en periode. - Man bør informere sine kunder via hjemmesiden, i en email, eller på fakturaen, så kunderne er godt klædt på og kan tilpasse deres behov efter det. Glemmer man det, risikerer man, at kunderne ringer forgæves, og det kan sende dem direkte i armene på en konkurrent, siger virksomhedsrådgiver Thorsten Gregersen fra rådgivningsvirksomheden Bona Via.

Man det er ikke nok at fortælle, at man holder ferie. For kunden er det værdifuld information at vide, hvornår sidste bestilling eventuelt skal foretages, eller hvis man har lavet en aftale med en anden virksomhed, der kan aflaste i perioden. Sidstnævnte kan være en interessant løsning i servicefag, hvor kunderne ikke kan leve med en lukning, men det kræver en vis overvejelse, inden man går i gang med en sådan løsning.

- Det er et følsomt spørgsmål, for er man interesseret i at kaste kunderne i armene på sin konkurrent? Derfor er det bedst, hvis man kan finde en konkurrent, som man kan bytte sommerferie med, så belastningen deles ligeligt, siger Thorsten Gregersen.

Pas på nøglemedarbejderneHvis virksomheden kører på lavt blus i ferieperioden, er det også vigtigt, at det er de rigtige mennesker, der er på arbejde.

Hvis alle nøglemedarbejderne holder fri samtidig, kan der nemt opstå forviklinger, der ellers kunne have været løst, og selv om det kan være fristende at hyre sommervikarer, så er det heller ikke løsningen, mener Thorsten Gregersen.

- For små og mindre mellemstore virksomheder er der sjældent økonomi i at hyre vikarer til sommerferielukninger, og selv i brancher med fag, hvor det umiddelbart synes lige til at gå til, er det vigtigt at undersøge, om det reelt giver et udbytte at benytte en vikar, siger Thorsten Gregersen.

I stedet skal man helst sørge for, at der er to nøglemedarbejdere til stede, der sikrer, at virksomheden kører, som den skal, og som samtidig kan betjene de potentielle nye kunder, der dukker op i perioden. Men netop modtagelsen af nye kunder i sommerferien er et problem for mange virksomheder.

- Mange virksomheder er lidt ligeglade med nye henvendelser i ferieperioden. Du er måske god til at informere dine eksisterende kunder, men mange glemmer, at der kan komme henvendelser fra nye potentielle kunder, og de kunder forsvinder reelt over til en anden i stedet, siger Thorsten Gregersen.

Dermed går man ikke bare glip af nye kunder, men en del af de penge, som man har brugt på markedsføring er reelt spildt.

Men ferien slutter jo på et tidspunkt, og planlægning af en ferie handler også om, hvad man gør, når ferien er slut. For der skal gerne være noget at gå i gang med efter ferien, og derfor betaler det sig at have en fornuftig plan for lagervarer, logistik, og administration. Men meget kan være vundet ved at tyvstarte lidt, så man er klar til kunderne efter ferien.

- Man kan eventuelt først åbne dagen efter afslutningen af sommerferien, så man er klar til kunderne når de begynder at henvende sig. Sådan en dag kan fjerne 14 dages stress, påpeger Thorsten Gregersen.