Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Selv om Twitter er en forholdsvis ny opfindelse, så er tjenesten allerede mål for forskning.
En forsker ved det skotske universitet i Stirling har blandt andet haft Twitter i fokus i forbindelse med sin research i, hvordan mennesker tilegner sig og bearbejder information. Ifølge psykologen Tracy Alloway så er den såkaldte "working memory" - altså evnen til at huske og anvende de ting man lærer - et endnu større succeskriterium end iq-målinger.
I forskningen er hun kommet frem til, at børn, der spiller computerspil med analytiske og strategiske elementer, udvikler en god hukommelse. Den samme positive effekt ser hun i spillet Sudoku og i at følge sine venner på Facebook. I begge tilfælde styrker det hukommelsen.
Derimod er der ikke meget positivt at hente i Twitter. Hendes konklusion er, at teksterne her er så kortfattede, at de ikke stimulerer hjernen. Også YouTube-kigning skulle have en negativ påvirkning på "working memory".
»På Twitter formindskes din koncentrationsevne, og du bruger ikke hjernen, når du skal behandle den information, som du modtager,« hævder Trace Alloway fra University of Stirling i Skotland.
Trace Alloway mener også, at sms'er på sigt kan svække intelligensen og at for meget tid foran fjernssynet kan lede til damp/ADHD.
Forskningen bygger på test af en gruppe 11 til 14-årige børn.