Gør plads til fladskærmen under juletræet

Årets tre favoritter som elektroniske julegaver er nu udpeget.

Foto: Pressefoto
Danskerne kan godt begynde at skrælle de nederste sæt grene af juletræet, for der skal igen i år være plads til en fladskærm under træet.

Fladskærmen spåes nemlig at blive årets julegaveide blandt de utallige dimser og dingenoter, som der kan sættes strøm til.

Det er bedste bud fra brancheorganisationen Branchen Forbrugerelektronik (BFE), som for andet år i træk forsøger at forudsige, hvad der er inden i de kulørte pakker under juletræet. Alle leverandørerne i Danmark vurderer ud fra deres omsætning, detailhandlerne gætter på, hvor mange styk der langes over disken, og selve brancheforeningen modtager indberetning fra alle leverandørerne. Alt i alt bringer det fladskærmene ind som det store julesalgshit.

Spillekonsoller og digitale fotorammer blander sig

Først til marts 2009 kommer dog facitlisten – og sidste år var der både rigtige og forkerte gæt.

Julegavemulighederne er inddelt i 12 kategorier, hvoraf man har skullet gætte på tre. De tre vindere fik48 procent af alle points, og de tre vindere fik 55 procent.

Fladskærmene scorer topplaceringen på årets julegavehitliste med 22 procent af alle stemmer fra branchefolket. Nummer to er spillekonsoller (Nintendo Wii, Sonys Playstation og Microsofts Xbox 360) med 14 procent, og årets julegave nummer tre bliver de digitale fotorammer, altså fotorammer, som kan vise digitale fotos og f.eks. skifte hvert 30. sekund. Fotorammerne er endnu ikke så udbredte i Danmark, men nu er de største af dem nået op på en 10-tommerskærm, hvor man virkelig kan se billederne, også på afstand. Fotorammerne fik 12 procent af alle points.

Ingen sparejul her

Al snakken om en sparejul bekymrer ikke forbrugerelektronikbranchen, hvis salgskurver traditionelt er helt oppe at ringe i juleperioden, der er årets bedst sælgende periode.

»Det er en dejlig branche at være i i forhold til andre her under finanskrisen. Der bliver mange julegaver i flertal. De seneste ti år er branchen vokset i Danmark. Nu ligger vi på et rimeligt tabilt leje med en omsætning på omkring 9,3 milliarder kroner, altså som i 2007. Fladskærme skiller sig ud og bærer branchen mere end noget andet. Folk får større skærme og bedre signalkvalitet,« siger Niels Jørgen Langkilde, direktør i Branchen Forbrugerelektronik.

Fladskærmene i år er ligeligt fordelt mellem MPEG2- og MPEG4-standarden på den indbyggede omformerboks (“tuner”), som sikrer, at TV-signalerne vises bedst muligt på TV-skærmen. I 2009 vil stort set alle fladskærme være med MPEG4-standarden, som gør det muligt at sende endnu flere TV-programmer på den samme forbindelse.

Rigtigt godt salg til næste år

»Vi regner med, at 2009 bliver et rigtigt godt år,« siger branchedirektøren.

Han tror, at rigtigt mange vil benytte anledningen, når det gamle, analoge TV-signal forsvinder, til at skifte fjernsynet ud derhjemme, og derfor er forventningen, at der i 2009 sælges omkring 670.000 fladskærme i Danmark – vel at mærke til lavere priser, med bedre kvalitet og med mindre strømforbrug.

Salget af fladskærme ventes at være steget med 20 procent til 650.000 styk i år, når julehandelen er slut. Kun 5.000 nysolgte fjernsyn er gamle billedrørsfjernsyn i 4:3-formatet (»det firkantede«), og hele 95 procent af alle solgte fladskærme er mærket »HD-ready«, altså klar til at kunne se TV i højdefinition med bedre billed- og lydkvalitet.

Sidste år var top tre-julegavelisten i rækkefølge fladskærme, navigation og spil.

 
Læs også:

Kartel forhindrede billigere fladskærme

Danmarks billigste fladskærm

Supertynde fladskærme i 2009