Gør nyhedsbrevet til en god forretning

Eksponering. Et godt nyhedsbrev er et uvurderligt marketingsværktøj og kan bidrage positivt til bundlinjen, men det er en kunst at skrue det rigtigt sammen.

Nyhedsbreve er andet end bare en e-mail til ens kunder. Det er et effektivt marketingsværktøj, og hvis man opererer med direkte salg fra hjemmesiden, er der ikke nogen vej uden om. Men det kan være en frustrerende process at komme i gang, og der er mange faldgruber på vejen.

Først og fremmest skal man have designet sit nyhedsbrev, og allerede der opstår der problemer for mange virksomheder.

- Det er en investering, som du skal lave på samme måde som andet markedsføringsmateriale. Den løsning, hvor nevøen laver det, er ikke holdbar, siger Oscar Eg Gensmann, partner i virksomheden eBrev.

I stedet skal man starte med at definere sin målgruppe. Hvem ønsker man som abonnenter, og hvordan skal nyhedsbrevet skrues sammen for at tiltale dem?

- Man skal huske på, at e-mails er meget påtrængende og personlige. Man skal se det mere som et brev end som et website, for der er stor forskel på, om man aktivt har opsøgt informationen på et website, eller man dagligt modtager noget i sin indboks, siger Lars Christensen, informationsarkitekt hos Creuna Danmark.

På samme måde er emne-linjen i e-mailen afgørende. Det er det første, som brugeren ser, og den skal være attraktiv og målrettet, men det er desværre også der, hvor virksomhederne ofte bruger mindst tid.

- Det klassiske er, at man laver et vildt flot nyhedsbrev, men så slutter af med en sjusket emnelinje. Det kunne man jo ikke forestille sig ske med et trykt katalog, hvor man sjuskede med forsiden, og man skal huske på, at størstedelen af de udsendte nyhedsbreve åbnes på grund af emnelinjen, siger Lars Christensen.

Mål dig til succesNår man har fået styr på indholdet, melder der sig straks nogle tekniske udfordringer. I dag er det muligt at måle brugerens reaktion på nyhedsbrevet, og det er et meget effektivt værktøj, hvis man vil forbedre sit nyhedsbrev og dermed få flere brugere.

Man kan måle, hvor mange der åbner nyhedsbrevet, hvad de klikker på, og om de foretager køb på hjemmesiden via nyhedsbrevet.

- Åbningsraten er lige så vigtig at måle på som responsen på ens annoncer. Og man kan godt gøre det selv, hvis man sætter sig ind i det og har tiden til det. Men som regel kan det ikke betale sig at gøre det, for det svarer lidt til at gøre rent i virksomheden. Det kan man jo også selv gøre, men det er ikke nødvendigvis det bedste eller det billigste, siger Oscar Eg Gensmann.

Den sidste tekniske udfordring er tilpasningen af nyhedsbrevet, så det fungerer optimalt på de forskellige e-mailklienter, der findes. Og det kan være en svær øvelse, men selv om størstedelen af ens brugere benytter sig af Outlook, skal man ikke glemme brugerne af Lotus Notus og Thunderbird.

En måde at løse problemet på er at udsende nyhedsbrevet i både HTML og tekst, så det er op til brugerens e-mail-program at vise den version, der fungerer bedst. Alternativt kan man også gøre nyhedsbrevet tilgængeligt på hjemmesiden, så brugere med meget specielle systemer kan se det der.