Gør det let at finde vej i netbutikken

Tag dine kunder i hånden i din butik på nettet - og benyt lejligheden til lidt ekstra reklame.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Når en ny håndvask lander i den virtuelle indkøbskurv, hvorfor så ikke lige gøre kunden opmærksom på, at de kan købe et sæt eksklusive håndklæder i samme netbutik?

Akkurat ligesom i fysiske butikker, hvor kunderne får rig lejlighed til at overveje en ekstra gang, om de skal have lidt lækkerier med i posen hjem, så kan netbutikken også satse på at øge mersalget ved at gøre opmærksom på både relaterede varer som et udvalg af armaturer og mere luksusprægede varer som netop håndklæder.

Det satser netbutikken Billigvvs.dk på – ligesom en række ændringer i indretningen netop er blevet foretaget for at gøre varer lettere tilgængelige for kunderne.

- Vi har over årene løbende forsøgt at optimere indretningen, og vi har netop taget et kraftigt spring i foråret, hvor vi med hjælp fra et eksternt bureau fik foretaget en række brugertest netop med henblik på at optimere vores netbutik. Her fandt vi ud af, at der var nogle varekategorier, hvor kunderne gik galt i byen, når de skulle finde deres varer, forklarer Jesper Bunde-Pedersen, der er administrerende direktør og stifter af Billigvvs.dk.

Relaterede varer

Netbutikken rummer i dag mere end 120.000 varenumre, hvoraf omkring de 40.000 er præsenteret med billeder og fuld beskrivelse.

Derfor er det også ekstra vigtigt, at kunderne har let ved at finde vej til de ønskede varer. Optimeringen af netbutikken, som har stået på hen over foråret og sommeren, har blandt andet budt på en ændring i visningen af relaterede varer. De er blevet mere synlige, ligesom kunder, der ikke har valgt at købe et eller flere af de viste, relaterede varer, får et ekstra tip om dem, inden de når helt frem til betaling.

- Vi kan se, at vores ordremængde har været stigende det seneste par måneder, hvor nogle af rettelserne netop er blevet foretaget, siger Jesper Bunde-Pedersen. Han tilføjer, at det kan være svært at tilskrive tilgangen alene til optimeringen af indretningen, da selve relanceringen af netbutikken er sket for blot tre uger siden.