Gode sælgere koster kassen

Sælgers marked. Virksomhederne tørster efter sælgere, men med en sælgerledighed på 2,5 procent er de meget svære at finde. Sælgerne udnytter situationen til at presse deres løn op.

Det er blevet en særdeles bekostelig affære for virksomhederne at udvide deres sælgerkorps. En enorm efterspørgsel på sælgere og et forsvindende lille udbud giver dem mulighed for nærmest selv at bestemme lønnen ved jobskifte, og det bliver udnyttet.

I dag skal virksomhederne således regne med at lægge over 20 procent oveni en sælgers nuværende løn, hvis den vil gøre sig håb om at lokke sælgeren til. Dertil kommer krav om en god firmabil plus efterhånden helt almindelige krav om fri telefon og pensionsordning.

Det vurderer Michael Ærø, seniorrådgiver i konsulentvirksomheden Loyalty Group og ivrig iagttager af salgstendenser i USA og herhjemme.

- Der er praktisk talt ingen ledige sælgere i dag, så virksomhederne skal ud og hente folk, der allerede er i job, og det er dyrt. De rigtig gode sælgere flytter nok ikke for mindre end 20 procent mere i løn og dertil en række andre goder, vurderer Michael Ærø.

Store lønchecksSælgerne er begunstiget af, at deres ledighed ifølge Danmarks Statistik er nede på 2,5 procent samtidig med, at mange mindre og mellemstore virksomheder (mmv'er) er helt vilde for at ansætte flere sælgere. Det er bogstaveligt tal sælgers marked.

En ny undersøgelse om mmv'ernes salgsforventninger for 2007 fra Loyalty Group viser, at 49,4 procent af salgscheferne her forventer at øge antallet af sælgere i løbet af 2007.

Af disse regner 52,9 procent med mindst at ansætte en femtedel flere sælgere, end de har i dag.

Frygter stressDen store efterspørgsel og lave ledighed giver virksomhederne store problemer med at rekruttere nye sælgere.

Det er svært overhovedet at finde gode kandidater, og når det lykkes at lokalisere nogle, må der altså skrives store lønchecks for at få dem i folden.

- Selv unge og uerfarne folk kræver en stor hyre, og man kan mærke, at de gode sælgere shopper rundt efter de bedste løn- og ansættelsesvilkår, siger salgsdirektør Peter Schnohr fra legetøjsfirmaet Hasbro Nordic.

Mens de gode jobmuligheder og det stigende lønniveau blandt sælgerne glæder fagforeningen Business Danmark, der organiserer 28.000 sælgere og marketingfolk, er foreningen omvendt bekymret over de negative konsekvenser, som sælgermanglen kan få.

Kravene øghesHvis virksomhederne ikke kan finde flere sælgere at ansætte, vil kravene til den nuværende salgsstyrke alt andet lige blive øget. Resultatet kan blive stress og udbrændte sælgere.

- Nogle sælgere vil lade sig presse til at yde en alt for stor indsats, og det er ikke sundt. I forvejen har mange sælgere et travlt job, konstaterer Jens Neustrup Simonsen, landsformand for Business Danmark.