God indretning giver penge i kassen hos netbutikker

Læs her, hvordan du skal indrette din hjemmeside, hvis du vil have succes med din netbutik.

Foto: Colourbox
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Køen er lørdagslang. Dine indkøbsfæller tripper på high-speed ved et enkelt blik på din indkøbsvogn, der skal føde hele familien weekenden over. Og da dine varer endelig bipper sig gennem kassen, bliver du bedt om at udfylde en formular, hvis du ønsker at købe noget.

Scenariet virker utænkeligt. For det handler om at få penge i kassen – og ekspederet så mange som muligt. Hurtigt. Det samme er tilfældet i netbutikkerne, men mange af dem tænker for lidt i optimering af indretningen og flowet i butikken. Sådan lyder det fra Kristoffer Ewald, der er vicedirektør for analytics og performance tjenester hos Guava Online Marketing.

- Der er skræmmende mange danske netbutikker, der begår helt basale fejl. En af klassikerne er netop, at man beder kunderne melde sig ind, inden de får lov til at købe noget. Mange kunder oplever det som en ulempe, fordi de skal bruge tid på det og ved, at der en overvejende sandsynlighed for at blive spammet med nyhedsbreve efterfølgende, siger Kristoffer Ewald, der rådgiver i at optimere værdien af besøgende i internetbutikker og oplever, at mange virksomheder gør alt for lidt for at gøre vejen til kassen enkelt og attraktiv for kunderne.

Musen og magten

Netop fordi det er brugerne, der sidder med musen – og med magten – handler det om tage udgangspunkt hos dem, hvis netbutikken skal indrettes optimalt. Det er eksempelvis langt mere enkelt og naturligt for kunden at indtaste personoplysninger, når de er i gang med at gennemføre handlen.

- Det handler om at få gennemført ordren, mens kunden er stemt for det. Så kan man i det næste klik spørge, om man må gemme oplysningerne, så næste køb bliver lettere for kunden – og hermed får netbutikken oplysningerne til deres database, lyder det fra Kristoffer Ewald.

En ting er dog, at kunden skal være stemt for at gennemføre en handel på netop den vare, de har fundet i netbutikken. Noget andet er at få dem til at finde vej til kunden. Her oplever han ofte, at danske netbutikker har kategoriserede opdelinger af varerne, som er svære at afkode.

- Ofte passer varerne ikke ind i entydige kategorier, ligesom inddelingen ofte er forskellig fra netbutik til netbutik. Det betyder, at brugerne skal bruge tid på at gennemskue navigationsmulighederne, når de besøger netbutikken første gang. Og det skal man ikke forvente, at de vil. Derfor bør man have en god søgefunktion, lyder rådet fra Kristoffer Ewald.

Kritiske kunder

Hos DI Handel peger direktør Lars William Wesch også på, at netkunderne er blevet langt mere kritiske end tidligere. De køber ikke fine slogans, men vil have dokumentation, råd, vejledning og service – akkurat ligesom i de fysiske butikker.

- De sparer gerne turen til den fysiske butik, men de lader sig ikke nøje med et par produktbilleder. Så klikker de væk med det samme. De efterspørger indholdsrige netbutikker, hvor de eksempelvis kan finde gode råd, der knytter sig til produkterne, siger han og henviser til, at der i stigende grad opstår alliancer mellem virksomheder. Det kan være en grossist og en håndværker, der laver en fælles internetbutik, hvor kunderne både kan få produkter og eksempelvis gode råd om, hvordan de sparer på energien eller andre ting, der ikke nødvendigvis er direkte relateret til anvendelsen af de købte produkt.

At dansk e-handel kan blive langt mere professionel, er Lea Skov Lindbæk, direktør for BFE – Brancheforeningen for e-handel og forfatter til bogen »Eværksætteren – din guide til den professionelle netbutik«, heller ikke i tvivl om.

- Der er rigtig mange, der har etableret en netbutik, men en stor del af dem har købt en standardløsning til 299 kroner og kender ikke analyseværktøjer, som kan gøre netbutikken bedre. Det er i høj grad de store spillere på markedet, som arbejder aktivt med at analysere kundernes færden og tilpasse netbutikken, lyder det fra Lea Skov Lindbæk, der forventer, at flere internetbutikker vil sætte mere fokus på analyseværktøjerne i fremtiden.

Hos FDIH - Foreningen for Distance- og Internethandel peger kommunikationschef Henrik Theil peger da også på, at flere analyser fra Dansk e-handelsanalyse netop har vist, at det betyder meget for kunderne, at netbutikken ser professionel ud – og at den virker.

- Det bliver et konkurrenceparameter at have en velfungerende og velindrettet netbutik. Det handler om at kende sine kunder - og vide hvordan de finder vej i netbutikken. Jo mere man sætter sig i kundernes sted og analyserer på deres bevægelsesmønstre, desto bedre mulighed har man for at optimere. Vi ser flere satse på det område – og det er dem, der gør det, som kommer til at løbe med kunderne, lyder det.