God dansk sommer hjælper Unibrew til opjustering

Bryggeriet Royal Unibrew overasker positivt på de fleste poster i tredje kvartal og løfter forventningerne til resten af året. Blandt andet på grund af en varm og solrig dansk sommer, som fik danskerne til at drikke flere øl og mere Faxe Kondi.

Topchef Henrik Brandt, Royal Unibrew. Arkivfoto. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe
Royal Unibrew venter nu en omsætningen på mellem 4.340 og 4.425 millioner kroner i år mod tidligere 4.065-4.225 millioner kroner.
EBITDA ventes at lande mellem 695 og 735 millioner kroner.

Opjusteringen kommer efter et godt kvartal for Royal Unibrew, som får et resultat på 223 millioner kroner -  45 millioner kroner over forventningen.

Det er blandt andet årets gode sommervejr, som kan mærkes i regnskabet.

»Den rigtig gode sommer og vores fortsatte fokus og investering i kommercielle aktiviteter har haft en positiv effekt på vores salg og markedsandele – til trods for fortsat forbrugertilbageholdenhed. Dette har i kombination med en høj effektivitet i vores supply chain bidraget til en positiv resultatudvikling,« siger administrerende direktør Henrik Brandt i sin kommentar til regnskabet.


 

Han fremhæver bryggeriets malt-forretning, mens også fremdrift i de baltiske lande. I sommer overtog Royal Unibrew det finske bryggeri Hartwall, og ifølge Henrik Brandt går sammenlægningen som planlagt.

»Væksten har været højest i maltforretningen og er en følge af vores fokus på dette område. Men også i de baltiske lande har væksten været høj, og forbrugerne har taget godt imod både vores nye øl- og læskedrikprodukter. På det danske marked fortsætter Royal Beer og Faxe Kondi mærkerne deres fremgang og bidrager væsentligt til at styrke Royal Unibrews samlede markedsposition. I Finland overtog vi Hartwall i slutningen af august, og integrationen følger de planer, som vi har lagt,« siger han.

Royal Unibrew vokser på sit hovedmarked Vesteuropa. Omsætningen stiger til 751 millioner kroner i tredje kvartal fra 676 i samme periode sidste år.

Udviklingen er dog ingenting sammenlignet med det østeuropæiske marked, hvor omsætningen stiger med 143 procent til 405 millioner kroner, mens EBIT hæves til 46,1 millioner kroner fra 14.

I august købte Royal Unibrew det finske bryggeri Hartwall og udbyggede ved samme lejlighed sit partnerskab med Heineken, så Royal Unibrew og Hartwall de næste 10 år har ret til at producere Heineken-mærket til både Finland, Estland, Letland og Litauen.

I forvejen producerer Royal Unibrew Heineken mærket til Danmark og er distributør for Heineken i Baltikum, mens Hartwall er distributør i Finland.