GoBox vil gøre det enkle liv lettere

Reklamemand med lang erfaring skifter spor og satser på online-servicetjeneste og udfordrer storage-branchen med et nyt koncept.

Jakob Rossing på de blå kasser, som kunderne kan fylde og få afhentet og opbevaret for 29 kr. pr. måned. PR-foto Fold sammen
Læs mere

I godt 15 år har Jakob Rossing på 44 år arbejdet i reklamebranchen. Bl.a. som kampagneudvikler hos Kunde & Co og på mediebureauer, hvor han har booket medieplads og sammensat pakker, der kan nå en målgruppe mest effektivt. Men reklamebranchen har det svært i den digitale omstilling. Her midt i livet har Jakob i stedet besluttet at blive digital iværksætter.

Han er optaget af konceptet om »simple living« og vil gerne løse de problemer, der står i vejen for, at folk kan leve deres liv lettere uden at være slave af alt det, de også gerne vil eje. Ét af de problemer, der står vejen for at leve livet enklere, er plads. Plads i små lejligheder til at indrette dem, så der ikke bliver rodet. Og plads til at stuve al det gods af vejen, som man ikke har brug for her og nu.

Det tilbyder en lang række virksomheder i opbevaringsbranchen, der på moderne dansk kaldes »selfstorage«. Det er firmaer som Shurgard og Pelican, der har store lagre i byens udkant.

Men man skal selv have fat i en bil og transportere møbler og flyttekasser til det rum, man har lejet, og man skal også være god til at pakke det.

Lageret kommer til dig

Disse irriterende problemer løser GoBox. I stedet for at leje et depotrum tilbyder GoBox kunderne at fylde blå plastickasser og opbevare dem for 29 kr. pr. måned. GoBox henter og bringer selv kasserne, og kunderne kan få dem leveret tilbage med 12 timers varsel.

»Det er ofte lidt meget for nogle kunder at skulle leje et helt depotrum, som de ikke kan fylde. 1.400 kr. om måneden for ni kvadratmeter er ikke ualmindeligt. Det er mere fleksibelt at opbevare i vores kasser, som vi så henter og bringer efter behov. Du kan kalde GoBox for det moderne selfstorage-lager, hvor lageret bare kommer til dig. Det koncept er også slået an i USA,« siger Jakob Rossing, der har investeret i GoBox sammen med Founders, en incubator-virksomhed for digitale forretningskoncepter, der har tiltrukket investorer som Bestseller, William Demant Invest (Oticon) og Kirkbi Invest (Lego-familien).

Foruden opbevaring tilbyder GoBox en app, hvor kunderne kan registrere og fotografere indholdet af deres kasser, så de let kan få hentet skiudstyret frem, når sæsonen begynder. I praksis fungerer GoBox som en »Dropbox for fysiske ting«.

Konceptet skal udbredes

»Vi har regnet ud, at vi er konkurrencedygtige på prisen med traditionelle opbevaringsselskaber, når vi har at gøre med et volumen på 25 kasser og derunder,« siger Jakob Rossing.

Lige nu har GoBox 600 flyttekasser på lager og er begyndt på en fase, hvor selskabet undersøger, hvordan den nye service skal markedsføres og sælges til kunderne. Målgruppen koncentreres om storbykvinder i alderen fra 25 til 40 år.

»Hvis du havde spurgt mig for to år siden, om jeg skulle ind i logistikbranchen, havde jeg bestemt afvist det. Men pointen er, at jeg ikke er i logistikbranchen. Jeg er i branchen for digitale servicekoncepter, hvor der er en app for alt,« siger Jakob Rossing.

Når GoBox er slået an i Danmark, skal konceptet udbredes. Først til Stockholm og siden til andre europæiske storbyer.