GN Store Nord æder flere lunser af høreapparatsmarkedet

Den danske høreapparatsproducent GN Store Nord fortsatte sin fremmarch i 2016 og vandt på ny markedsandele.

Foto: Keld Navntoft.
Læs mere
Fold sammen

København. Danske GN Store Nord bliver fortsat større og fortsat bedre til at tjene penge. I 2016 nåede nettoresultatet for første gang siden 2010 en milliard kroner i nettoresultat, og det hovedsageligt på grund af en større erstatning.

Selskabet, der laver høreapparater og headsets, solgte i 2016 for 8,7 milliarder kroner og et nettoresultat, resultatet når alle regninger er betalt, på 1,1 milliarder kroner.

- For sjette år i træk øgede GN Hearing sin markedsandel i et høreapparatmarked, der i 2017 var meget konkurrencepræget.

- Denne præstation blev skabt af stærk kommercielle optimering via vores markedsledende innovative produktportefølje, skriver chef for GN Store Nords chef for høreapparatsdivision Anders Hedegaard i en meddelelse.

Høreapparatsdivisionen GN Hearing omsatte for 5,2 milliarder kroner i 2016, en vækst på seks procent.

Dermed fortsætter GN Hearing den genrejsning, selskabet har arbejdet på siden et fejlslået salg af hele forretningen til schweiziske Phonak i 2007.

Det fejlslåede salg, der ellers skulle have indbragt GN Store Nord over 15 milliarder kroner, satte selskabet år tilbage, da salgsprocessen havde taget al fokus i en lang periode.

I flere år gav GN Store Nord underskud og ved udgangen af 2008 var selskabet blot to milliarder kroner værd med tvivl om, om det kunne falde til nul.

Siden da har selskabet kæmpet sig tilbage ind på markedet for høreapparater og headsets. Ved udgangen af 2016 havde GN Store Nord en markedsværdi på 21 milliarder kroner.

- GN Hearing kan skrive endnu et stærkt år i bogen. 2016 blev det sjette år i træk med stigende markedsandele, godt hjulpet på vej af flagskibsproduktet Resound Linx, skriver GN Store Nord.

I 2017 forventer koncernen, at fremgangen vil fortsætte i samme takt som i 2016.