GN har succes med krigsveteraner

GN Store Nords høreapparatforretning, GN Resound, har taget store skridt frem i den offentlige amerikanske salgskanal Veterans Affairs (VA), der tilpasser høreapparater til militærveteraner, i maj.

Foto: HERWIG PRAMMER. ARKIVFOTO.
Læs mere
Fold sammen

Og fremgangen kan særligt tilskrives lanceringen af Made for iPhone-høreapparatet Resound Linx2 - også kendt som Linx Square - i segmentet. I løbet af et år er der to vinduer for høreapparatproducenterne til at lancere nye produkter i VA-segmentet, den 1. maj og den 1. november, og den 1. maj sendte GN Resound Linx Square ind i VA-kanalen. Og det har givet pote.

- Det er i høj grad Linx2, der er hovedpersonen. Der er flere ting i det. Vi har fået alle formfaktorer med, hvilket vi ikke havde ved lanceringen af første generation af Resound Linx, vi er nu også på markedet med et såkaldt custom-produkt, der er Made for iPhone, og så er der også de audiologiske fordele, der gør, at vi mener, at vi nu har et bedre produkt, siger Michael Nass Nielsen, der er IR-manager hos GN Store Nord, til Ritzau Finans.

Ifølge Ritzau Finans' kilder har GN Resound i maj øget sin markedsandel i VA-segmentet, som står for omtrent 20 pct. af det samlede amerikanske høreapparatmarked, med 4,5 pct.point til 16,5 pct. Det er et markant større spring, end man normalt ser i kanalen, og med springet har GN Resound mere end fordoblet sin markedsandel i VA-segmentet siden indgangen til 2014.

- Det er et ret stort cadeau til det produktarbejde, vi laver, og det viser sig med det samme. Resound Linx2 er et produkt, der passer rigtig godt til det her segment. Gennemsnitsbrugeren er lidt yngre blandt de her veteraner. Det viser dog også, at man godt kan formå at flytte markedsandele i den her sektor ved at have et teknologisk forspring, siger Michael Nass Nielsen.

Han fastslår, at GN Resound kigger på tallene for maj med en vis forsigtighed, selv om der naturligvis er glæde over at have øget sin markedsandel i VA så betragteligt.

En del af springet i markedsandel kan nemlig også komme fra lageropbygning, fordi det nye høreapparat er blevet lanceret i kanalen netop den 1. maj.

- Vi er lidt forsigtige, fordi det her er bare én måneds tal, og man har ved tidligere lanceringer set, at der kan være en lagereffekt i det, så vi ser frem til at få de kommende måneders tal for at se, om vi kan holde fast i den her markedsandel, siger Michael Nass Nielsen.

- Med lanceringen af første generation af Made for iPhone-høreapparater, Resound Linx, sidste år, øgede vi også vores markedsandel, og den formåede vi at holde og endda øge yderligere i løbet af året. Men derfor kan der godt være et stort hop i forbindelse med sådan en lancering og så måske et tilbagefald måneden efter, fortsætter han.

GN Resound lancerede første generation af de nye høreapparater, der er direkte kompatible med en iPhone, det såkaldte Resound Linx, i VA-segmentet den 1. maj sidste år, og i løbet af 2014 øgede selskabet sin markedsandel i VA fra omkring 8 pct. til omkring 12 pct.

Med lanceringen af den nye generation, Resound Linx2, er markedsandelen altså nu flyttet op på den anden side af 16 pct. - GN Resounds største markedsandel i VA-segmentet nogensinde.

Ifølge Ritzau Finans' kilder har GN Resound særligt været på rov hos schweiziske Sonova, der er i VA med både sit Phonak og sit Unitron-brand, mens også amerikanske Starkey ser ud til at have tabt markedsandele til GN Resound.

Den danske kollega William Demant Holding samt det tidligere Siemens, der nu går under navnet Sivantos, ser ud til at have udviklet sig nogenlunde fladt i maj.

De nye markedsandele ser også ud til at slå direkte igennem på aktiekursen for GN Store Nord, der over middag stiger med 6,3 pct. til 145,90 kr. i et ellers generelt negativt marked, mens WDH-aktien falder 1,5 pct. til 560 kr.

/ritzau/FINANS