GN har masser af kunder at slås om trods store detail-opkøb

På trods af et par opkøb af den rigtig voksne slags i detailleddet af høreapparatmarkedet over det seneste år er der fortsat masser af kunder at kæmpe om, hvis man ikke er i detailleddet.

På trods af et par opkøb af den rigtig voksne slags i detailleddet af høreapparatmarkedet over det seneste år er der fortsat masser af kunder at kæmpe om, hvis man ikke er i detailleddet. Arkivfoto. Fold sammen
Læs mere
Foto: HEINZ-PETER BADER

Sådan lyder meldingen fra GN Hearing i hvert fald. Det danske selskab har en klar politik om at holde sig fra såkaldt vertikal integration, hvor høreapparatproducenterne køber op i detailleddet for at kontrollere den del af markedet også.

Over det seneste år har den danske rival William Demant Holding erhvervet forhandlerkæden Audika i Frankrig, mens schweiziske Sonova har købt hollandske Audionova.

Det begrænser naturligt nok konkurrenternes adgang til butikshylderne hos de kæder, men så må man bare kigge et andet sted hen, lyder det fra GN Hearing.

- Opkøbene af detail har foregået i mange år, men det er stadig kun 10-15 pct. af markedet, så der er masser af kunder at gå efter. Men vi er naturligvis ikke glade for det, hvis vi har en stor andel af produkterne hos dem, der bliver købt, siger Anders Hedegaard, der er administrerende direktør hos GN Hearing, på selskabets kapitalmarkedsdag mandag.

Han fastslår, at GN Hearing ikke kommer til at ændre på sin strategi, selv om rivalerne givetvis vil fortsætte med at øge deres eksponering i detailleddet.

- Vi tror simpelt hen ikke, at opkøb af detail er en holdbar strategi. Priserne, der betales netop nu, er vanvittige, siger Anders Hedegaard.

Vi har haft vækst tidligere på trods af store opkøb i detail, og det regner jeg også med, at vi vil være i fremtiden, fortsætter GN Hearing-topchefen.