Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Det er Udenrigsministeriets public dimplomacy-kontor, der står bag kontakten til det anerkendte magasin, der skriver om de hotteste tendenser i hele verden. Særudgaven om Danmark er en del af magasinets serie, hvor enkelte lande bliver taget under luppen.
Ifølge DG Media, der står for annoncesalget, skal tillægget blandt andet handle om Danmark som investeringsland og grøn nation. Udenrigsministeriet har ikke indflydelse på magasinets indhold, men støtter det økonomisk ved at dække nogle omkostninger.
"De har frit valg til at vælge, hvad de fokuserer på. Men vi arbejder selvfølgelig på at skabe et billede af Danmark og de danske værdier. Eksempelvis det grønne og green tech eller funktionelt design i møbler og tøj. Og vi har en by i København, der fungerer rigtig godt, og som mange ude i verden ser til for inspiration, så der er nok at komme efter," siger ambassadør og chef for Udenrigsministeriets kontor for public diplomacy, Klavs A. Holm.
Mens almindeligt diplomati er målrettet andre stater og deres politikere, forsøger man med public diplomacy at give andre beslutningstagere et indtryk af Danmark.
"Hvis man ser på målgruppen, Monocle henvender sig til, så er det trendsættere og folk, der beskæftiger sig med forbrug og med politik. Det er beslutningstagere. Og der er sådan et indstik utroligt velvalgt, for det rammer bredt med budskaber om alt fra dansk politik, værdier, eksport og kultur," siger Klavs A. Holm.
Monocle har tidligere kåret København til at være verdens bedste by at bo i, men i de senere års ranglister, har den danske hovedstad dog måtte tage takke med en anden- eller tredjeplads. Monocle udkommer i 150.000 eksemplarer og sælges i 60 lande verden over.