Globalt boom i luksusvarer

Væksten i salget af luksusmærkevarer vil blive fordoblet i løbet af de næste fem år. I 2012 vil markedet være 450 mia. dollars, trukket op af efterspørgsel i Kina og Indien.

Foto: Bjarke Ørsted
Salget af Rolexure. Hermestasker og spadserdragter fra Chanel står foran et boom af dimensioner, for det globale salg af luksusmærkevarer vil vokse med 71 procent i løbet af de næste fem år.

Det svarer til en fordobling af den vækst på 30 procent, som markedet for luksusmrækevarer har oplevet siden 2002.

Det spår det britiske analysefirma Verdict Research, der er eksperter i analyser af detailhandlen.

Dermed vil der i 2012 blive langet luksustøj, mærkevaretasker, kosmetik og smykker for 450 mia. dollars (næsten 2.400 mia. kr.) over forretningsdiske verden over.

»Rigere forbrugere i de hurtigt voksende økonomier vil stå for den største del af væksten. Den østasiatiske region, der inkluderer Kina og Indien, men ikke Japan, vil næsten tredoble sin værdi i takt med at ny-rige forbrugere forsøger at understrege deres status med goder fra den øvre del af markedet,« skriver Verdict Research i en pressemeddelelse.

Denne region vil stå for en fjerdedel af det globale forbrug og dermed overtage Nordamerikas plads som det næststørste marked. Medregnes Japan, vil regionen endda true med at overtage Europas førerposition med 36,4 procent af verdensmarkedet.

Europa har dog stadig stort vækstpotentiale, selv om markedet er det mest mættede. Det skyldes ikke mindst en ny og købekraftig forbrugergruppe i Østeuropa og et stort salg af luksusmærkevarer til turister.