Globale rederier går sammen om usædvanlig fælles erklæring mod Trump

Handelskrig er gift mod den globale handel, og en stribe rederier går nu sammen om en usædvanlig fælles erklæring.

Rederier over hele verden går nu sammen om en usædvanlig fælles erklæring mod den eskalerende handelskrig mellem USA og Kina. Fold sammen
Læs mere
Foto: ROMAN PILIPEY

Rederier verden over kommer nu ud med en usædvanlig fælles erklæring om at stoppe nye handelsbarrierer. Sker det ikke, vil det få alvorlige konsekvenser for verdenshandlen.

Det sker, efter at handelskrisen mellem Kina og USA – verdens to største økonomier – i de seneste dage er eskaleret til det værre. Mandag slog kineserne igen mod USA og varslede højere straftold på import fra USA. Det er en konsekvens af forhøjede amerikanske toldsatser i sidste uge.

En række globale shippingorganisationer gør det nu klart, at den udvikling skal stoppe, før det begynder at få alvorlige konsekvenser for verdensøkonomien. Regionale rederiorganisationer fra Asien (ASA) og Europa (ECSA) bakker op om den internationale rederiorganisation ICS, der samler mere end 80 pct. af den globale handelsflåde.

ICS siger, at der er en tæt sammenhæng mellem, at Verdenshandelsorganisationen, WTO, blev stiftet i 1995, og den vækst, verden siden har set.

»På det seneste har den succeshistorie været udsat for uberettiget kritik og trusler fra bestemte regeringer, herunder USA, og dermed været med til at underminere WTOs rolle som lovgiver for international handel. Der er ingen vindere af de her ensidige tariffer,« udtaler Simon Bennet, vicedirektør i ICS.

To tredjedele af de danske rederiers omsætning kommer i dag fra sejlads uden for Europa. Lande som USA, Kina, Indien og Brasilien er blandt de danske rederiers største eksportmarkeder. Derfor bakker brancheforeningen Danske Rederier op om det globale nødråb.

»Det er ikke hver dag, det lykkes at samle tre globale shippingorganisationer om én udmelding,« siger Jacob K. Clasen, direktør i Danske Rederier.

»Og når det lykkes her, er det selvfølgelig, fordi vi alle er enige om, hvor vigtigt det er at få vendt den udvikling, vi er vidne til.«

Danske Rederier mener, at det er bedst for alle, at der er så få restriktioner som muligt for den internationale handel.

»Vi bliver rigere af at handle med hinanden. Og derfor er vi nødt til at se på, hvordan vi fjerner handelsbarrierer i stedet for at indføre dem og bakke op om de regler, vi alle er blevet enige om,« siger Jacob K. Clasen.

Global shipping spiller en hel central rolle i verdenshandlen, og 90 pct. af den globale handel foregår på skibe. ECSA, den europæiske shippingorganisation, siger, at der i 2017 og 2018 er indført 137 nye handelstariffer, som ifølge organisationen hæmmer mulighederne for, at varer kan fragtes frit.

»Vi er bekymret for, at der bliver vedtaget flere sektorspecifikke protektionistiske tiltag, hvor rederier bliver tvunget til at bruge bestemte nationale flag og dermed underminerer fair konkurrence og lige globale spillerregler,« hedder det fra Lieselot Marinus, direktør i ECSA.

Kinas finansministerium oplyste mandag, at landets modsvar til USA betyder, at flere end 5.000 forskellige amerikanske produkter til en samlet værdi af 400 mia. kroner vil blive ramt.