Global modegigant vil have dansk kosmetik på hylderne

Stifterne af Goodiebox, der hver måned forsyner over 100.000 abonnenter med skønhedsprodukter, indgår nu et samarbejde med en global amerikansk butikskæde om salget af deres eget beautybrand, Comme Deux.

Stifterne af Goodiebox, der hver måned forsyner over 100.000 abonnenter med skønhedsprodukter, indgår nu et samarbejde med en global amerikansk butikskæde om salget af deres eget skønhedsbrand, Comme Deux. Til højre ses administrerende direktør Rasmus Schmiegelow sammen med Nikolaj Leonhard-Hjorth, der er medstifter af Goodiebox. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup

Spørger man stifterne bag den danske beautytechvirksomhed Goodiebox, bør det ikke være en bestyrelse primært bestående af mænd i mørke jakkesæt med en gennemsnitsalder langt over de 60, som skal bestemme, hvilke skønhedsprodukter kvinder skal bruge.

I stedet vil de at give magten tilbage til forbrugerne, og med virksomhedens helt eget skønhedsbrand, Comme Deux, in mente må man sige, at Goodiebox-stifterne står ved deres ord. Comme Deux er nemlig udviklet på baggrund af data indhentet fra Goodiebox' abonnenter.

Og noget kunne tyde på, at det ikke kun er stifterne, der deler opfattelsen af, at det er kunderne, som skal bestemme. Fra oktober kommer produkter fra Comme Deux, der for første gang så dagens lys for et lille år siden, nemlig til at stå på hylderne i den amerikanske butikskæde Urban Outfitters. Samarbejdet er kommet i stand efter henvendelse fra butikskæden, som havde spottet Comme Deux på Instagram og var vilde med det, de så.

»Vi ser frem til samarbejdet med Urban Outfitters, og vi har høje forventninger til det,« siger Rasmus Schmieglow, der er en af Goodiebox' to stiftere.

Rasmus Schmiegelow er spændt på at se, hvordan Comme Deux kommer til at klare sig på det amerikanske marked. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup.

100.000 abonnenter

For at kunne forstå, hvordan Comme Deux er kommet til verden, må man først forstå Goodiebox.

Beautytechvirksomheden blev stiftet tilbage i 2012 af Rasmus Schmiegelow og Nikolaj Leonhard-Hjorth. I dag har virksomheden 100.000 abonnenter i Danmark og resten af Europa, som hver måned modtager en pakke med nøje udvalgte skønhedsprodukter.

Duoen bag Goodiebox har begge en baggrund milevidt fra kosmetikkens verden, og de mødte hinanden på jurastudiet. Selv om det ifølge Rasmus Schmiegelow godt kan lyde lidt corny, var det de to mænds ønske at skabe en virksomhed, hvor »de selv ønskede at være ansat«.

Rasmus Schmieglow, direktør, medstifter, Goodiebox

»Fordelen ved at være digitalt født er, at vi modtager ren og ufiltreret feedback direkte fra kunderne. Intet sorteres fra gennem en ekspedient, salgschef og så videre. «


»Det er vigtigt for os, at vi skaber noget sammen. Vi kunne ikke klare os uden alle vores ansatte og slet ikke uden vores medlemmer. Ja, vi tjener penge på dem, men vi ville slet ikke kunne eksistere uden dem, for det er dem, som skaber vores fundament, og deres ønsker vi udvikler ud fra,« siger Rasmus Schmieglow.

Ufiltreret feedback førte til Comme Deux

Det er nemlig medlemmernes – kundernes – feedback på de varer fra allerede eksisterende mærker, som de modtog i deres pakke, der har ført til, at Comme Deux overhovedet findes.

Direkte oversat betyder Comme Deux »som to«, og det skal illustrere, at man ikke er kommet frem til slutresultatet alene – derimod er det hele Goodiebox' community, som tæller alle step fra direktion til kunde, der har været med fra idé til slutprodukt

»Fordelen ved at være digitalt født er, at vi modtager ren og ufiltreret feedback direkte fra kunderne. Intet sorteres fra gennem en ekspedient, salgschef og så videre. Alt går direkte til os og videre til vores produktudvikler, Susan. Det gør os i højere grad i stand til at efterkomme deres ønsker og møde behovet, hvor det er,« siger Rasmus Schmieglow.

Ifølge ham er der nemlig ingen, som ved bedre end kunderne selv, hvad de har brug for. Og derfor lytter Susan Lundby Pedersen, som leder Comme Deux-teamet, nøje til medlemmernes ønsker, når hun udvikler cremer, serummer, masker og makeup til serien.

Nikolaj Leonhard-Hjorth (th.) og Rasmus Schmiegelow (tv.) har brugt data fra deres over 100.000 abonnenter af Goodiebox til at udvikle skønhedsserien Comme Deux. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup.

Forventer enorm vækst

Mens Rasmus Schmieglow ser frem til at se Comme Deux på det amerikanske marked, er han samtidig lige så spændt på at se seriens produkter stå på hylderne i en fysisk butik. Det er nemlig første gang, da produkterne ellers kun har været tilgængelige via et abonnement på Goodiebox eller på Comme Deux' eget website.

Derfor har man også store ambitioner for de kommende 12 måneder. Faktisk så store, at man har forventninger om at se ikke mindre end 1.500 procents månedlig vækst i omsætningen fra januar til december 2019.

Hvordan er I kommet frem til det resultat?

»Det er klart, at procenter kan fremstå taknemmelige ud fra et lavt udgangspunkt. Comme Deux står for cirka to procent af Goodiebox' samlede omsætning, men det går stærkt. Vi kan se, at Comme Deux procentuelt vokser markant hurtigere end Goodiebox,« siger Rasmus Schmieglow.

Den høje forventning til væksten skyldes, at man med samarbejdet med Urban Outfitters og senere også Zalando kan række ud til en langt større kundegruppe, end hvis man kun solgte online på brandets egen side.

Målet er helt konkret at firedoble Comme Deux' månedlige omsætning, så den går fra at ligge på 450.000-500.000 til to millioner i december måned – for Comme Deux. Goodiebox i sig selv vil i år omsætte for over 150 millioner kr-, hvilket svarer til en vækst på 300 pct.

»Det er spændende, at vi nu træder ind på det amerikanske marked. Det kan blive meget stort. Det lå ellers ikke lige for, at vi skulle række ud over Europa, men det giver os mulighed for at komme i kontakt med brugerne på en helt anden måde. Det bliver spændende,« siger Rasmus Schmieglow.