Mobiltelefonen er i dag blevet et væsentligt arbejdsredskab i mange dele af det danske erhvervsliv. I takt med, at forbruget er steget, er funktionerne også blevet langt mere omfattende. Mobiltelefonen er fyldt med vigtige mails, og samtidig har store dele af erhvervssegmentet adgang til virksomhedens databaser fra netop mobiltelefonen.
- Vi vurderer det største trusselbillede til at været mistet data. Det sker både ved, at mobilen bliver stjålet eller glemt, samt at pinkoden sjældent bruges, siger Ken Willén, der er sikkerhedsekspert hos Symatec.
Han henviser til, at der bare i Stockholm sidste år blev glemt 6.000 mobiltelefoner. Sandsynligheden for, at den lille telefon forsvinder er 15 gange større sammenlignet med pc'en, og netop det faktum er en væsentlig sikkerhedsbrist for virksomheder.
Brugeren er største trusselDet er en vurdering, som teleanalytiker Torben Rune deler. Han har fulgt tendensen tæt de seneste par år og har tidligere slået et slag for, at mobilsikkerhed er et overset emne i Danmark. Det er først, når det er gået galt, at virksomhederne gør noget ved det, fortæller han.
Muligheden for, at data på telefonen misbruges, er til stede, og derfor er det en god idé at sikre sig.
Et vigtigt aspekt- Den største trussel er brugeren selv, for han ved ikke, hvordan han skal håndtere de udfordringer, som den nye teknologi bringer med sig, forklarer sikkerhedskonsulent, Rene Steenfeldt fra It-sikkerhedsselskabet Comendo
Derfor spår de tre eksperter, at sikkerhed vil blive et vigtigt aspekt i central styring af mobiltelefonerne. Mobiltelefoni har indtil videre været præget af, at det har været brugerens telefon. Fremover vil it-afdelingen overtage langt mere af styringen, og brugeren vil eksempelvis ikke længere kunne downloade hvad som helst til telefonen.