Gigantisk ølfusion kan sætte kendte ølmærker i spil

Kendte ølmærker vil efter al sandsynlighed blive sat til salg i forbindelse med Anheuser-Busch Inbevs overtagelse af konkurrenten SABMiller.

Foto: Brian Bergmann.
Læs mere
Fold sammen

Hvis store bryggerigrupper som Carlsberg og Heineken skulle have lyst til at udvide deres porteføljer af ølmærker, kan Anheuser-Busch Inbevs køb af SABMiller betyde, at der kommer kendte ølmærker i spil.

The Wall Street Journal skriver i hvert fald på baggrund af kilder tæt på den gigantiske ølhandel, at ølmærkerne Grolsch og Peroni kan blive sat til salg.

Den 11. november blev det officielt, at verdens største bryggeri, Anheuser- Busch InBev, tilbyder at købe verdens næststørste bryggerigruppe SABMiller, for hvad der svarer til 745 milliarder kr. En handel, som SABMillers bestyrelse har erklæret sig positv over for.

Samtidig oplyste Anheuser-Busch InBev, at man vil sælge SABMillers ejerandel på 58 pct. af bryggerigruppen MillerCoors til den anden aktionær, Molson Coors, for 12 milliarder dollar, svarende til godt 80 milliarder kr. Frasalget af den store ejerandel i MillerCoors skulle gøre det lettere for de amerikanske og kinesiske konkurrencemyndigheder at sluge den gigantiske ølfusion.

Et frasalg af Grolsch og Peroni begrundes til dels også med konkurrenceforhold. De to store fusionspartnere vil nemlig tilsammen få så store markedsandele på nogle europæiske markeder, at det kan tirre konkurrencemyndighederne.

Ølmærkerne Grolsch og Peroni tilhører oprindeligt SABMiller, og ifølge The Wall Street Journals oplysninger skal rettighederne til mærkerne i USA blive overført til Miller Coors, når Molson Coors bliver eneejer. Det er altså rettighederne uden for USA, der skulle blive sat til salg.

Ud over at gøde jorden over for konkurrencemyndihgederne vil et salg af de to ølmærker også kunne være med til at reducere den gældoptagelse på 75 milliarder dollar, som Anheuser-Busch InBev skal bruge til at købe SABMiller.