Gigantisk milliardpakke skal få tyske statsbaner tilbage på sporet

Deutsche Bahn er i økonomiske vanskelligheder, men med en milliardpakke til forbedringer af togdriften vil Tysklands regering hjælpe det pressede selskab, der slås med gæld og vigende kundetilfredshed, beretter medie.

Forenden på et tysk højhastigshedstog fotograferet ved Hanau i november sidste år. Deutsche Bahn har økonomiske problemer, og det vil den tyske regering nu gøre noget ved. REUTERS/Kai Pfaffenbach/File Photo Fold sammen
Læs mere
Foto: Kai Pfaffenbach

Tyskere er af mange kendt for deres nøjagtighed og evne til at have styr på sagerne, og i mange år har danske pendlere spejdet med misundelse til de tyske statsbaner, Deutsche Bahn.

Derfor vil det måske overraske nogen, at det statsejede Deutsche Bahn efterhånden har så store vanskeligheder og behov for massive investeringer, at der er behov for at hente hjælp fra den tyske regering.

Status lige nu er ifølge Reuters, at selskabet taber næsten ti milliarder kroner i vedligeholdelse til banerne, samtidig med at der er et gældsbjerg på 150 milliarder kroner i selskabet.

Men ifølge den store tyske søndagsavis Bild am Sonntag barsler den tyske regering med en pakke, der skal lave investeringer for 375 milliarder kroner frem mod 2029.

Det skal få skinnenettet på svimlende 34.000 kilometer op på omgangshøjde og mindske de store udgifter til vedligehold, der tynger Deutsche Bahn. I alt ventes det, at der skal laves investeringer årligt til den del på næsten 30 milliarder kroner. Den samlede pakke skal ifølge Bild am Sonntag så genforhandles hvert femte år. Det skal få togene til at kunne køre mere punktligt.

Forsinkelserne har netop en afgørende årsag til, at det ellers før så velrenommerede Deutsche Bahn har fået en larmende kritik fra sine passagerer.

Ifølge The Guardian kunne Deutsche Bahn mønstre en rettidighed på 95 procent i sine velmagtsdage. Nu er det tal flere steder faldet til totredjedele. Og der er massivt behov for de mange investeringer har Kay Scheller chefen for Bundesrechnungshof, der er den myndighed, som agerer revisor for staten i Tyskland, for få måneder siden slået fast.

»Faren er, at jernbanens forfatning har nået det punkt, hvor det kun går ned ad bakke selv med øgede investeringer fra regeringen«.

Det er langt fra første gang, at der bliver postet store beløb i de tyske statsbaner. En højhastighedsstrækning mellem Berlin og München blev indviet i 2017 og menes at have kostet i alt 75 milliarder kroner.

Hverken Finansministeriet eller Deutsche Bahn har nogen kommentarer til artiklen i Bild am Sonntag.

Deutsche Bahn kom ud af sidste år med netteresultat på fire milliarder, hvilket betyder, at godt en tredjedel af overskuddet er barberet af på et år.