Inden år 2020 skal verdens handelsflåder reducere sine emissioner af drivhusgasser dramatisk. Hvis de skal opfylde dette mål, er de afhængige af, at olieraffinaderierne formår at fremstille et mere miljøvenligt brændstof.
Ifølge estimater fra analyseinstituttet Wood Mackenzie vil den årlige regning blive på 60 milliarder dollars - eller 318 milliarder kroner, skriver Bloomberg.
Shippingbranchen har to muligheder for at reducere udledningerne. Den ene er, at raffinaderierne ændrer på sammensætningen af brændstoffet til skibsfarten, kaldet bunkerfuel.
Den anden mulighed er, at der installeres rensningsanlæg om bord på skibene med henblik på at sikre et mindre udslip.
»Indtil videre har hverken shippingbranchen selv eller raffinaderierne gjort nær nok for at indfri målene,« siger Iain Mowat, der er senioranalytiker i Wood Mackenzie, til Bloomberg.
Store omkostninger
Mowat vurderer, at rederierne er modvillige over for tanken om at installere rensningsanlæg på grund af usikkerhed og manglende finansiering.
»De fleste raffinaderier vil ikke investere i at konvertere tung olie, fordi det vil koste mere end en milliard dollar og tage omkring fem år,« siger Mowat til Bloomberg.
Ifølge beregninger fra Det Internationale Energikontor (IEA) vil blot 2,2 procent af den globale handelsflåde have installeret rensningsanlæg inden år 2020.