Gigantisk bank-it-fusion nærmer sig

Jyske Bank skifter it-systemer fra top til bund i løbet af en weekend i oktober, når fusionen med Bankdata skal realiseres. 900 mand er på projektet.

Foto: Torben Christensen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Fredag den 12. oktober bliver det alvor. Jyske Bank, landets tredjestørste, trækker stikket ud på de eksisterende it-systemer og flytter alt til Bankdatas platform på én gang, i løbet af en weekend. En manøvre, som er blevet kaldt danmarkshistoriens største it-projekt.

»Det er kæmpestort. Der er 900 i gang med projektet, og når de ansatte i Jyske Bank møder op på arbejde mandag morgen efter konverteringen, er alle systemerne skiftet ud. Finanssystemet, rådgivningssystemet, backup-systemet og dokumenterne er anderledes,« forklarer Ove Vestergaard, administrerende direktør for Bankdata, til Version2.

Bankdata har i mange år leveret it-platform til mange af landets mindre banker, med Sydbank som den store i klassen, så man har tidligere konverteret banker til Bankdatas systemer. Men Jyske Bank-fusionen er i en helt anden klasse.

I løbet af weekenden 12.-14. oktober, hvor Jyske Bank lukkes helt ned, skal blandt andet tre milliarder transaktioner og 160 millioner dokumenter fra Jyske Bank køres ind i systemet.

»Alene datakonverteringen er en meget stor opgave. Det er svimlende mængder data, der kommer i togvogne fra Jyske Bank og skal sendes ad de helt rigtige spor hos Bankdata for at blive læsset af det rigtige sted,« siger Ove Vestergaard.

For at sikre, at alt kører som det skal i Jyske Bank efter konverteringen, har it-folkene fra Jyske Bank og Bankdata øvet sig igen og igen. Det er blevet til fem testkonverteringer før sommerferien, og tre forsøg i fuld skala derefter.

»Vi gør det rigtigt, for at komme så tæt på virkeligheden, som vi kan. Fredag aften bliver Jyske Bank formelt set lukket ned, og så flytter vi samtlige data over og tester hele lørdag nat. Når vi så er færdige, sletter vi hele banken og gør klar til at gøre det igen,« siger direktøren.

Sidste gang sådan en testkonvertering blev gennemført, var det med over 400 mand på arbejde weekenden over – med overnatning på madrasser hos Bankdata eller på Silkeborgs hoteller.

Målet med de mange testkørsler er at få mest muligt til at ligge på rygraden på forhånd, så der er overskud til at håndtere det uventede.

»Alle vores testkonverteringer har været investeringen værd. Erfaringen har lært os rigtig meget og har givet os en enorm rutine. Det har vi til hensigt at hvile på, når et eller andet går i kage,« siger Ove Vestergaard.

Før konverteringen kunne afprøves i fuld skala, har udviklerne knoklet for at få værktøjerne klar. 80 udviklingsprojekter skulle være færdige før sommerferien, hvis tidsplanen skulle holde, og det lykkedes.

Og udover den tekniske udfordring i at flytte alle it-systemer og data fra Jyske Bank til et helt nyt miljø hos Bankdata rummer konverteringen også opgaven med at uddanne Jyske Banks ansatte i de nye systemer.

»Uddannelse er en meget stor del af projektet. 3.700 ansatte hos Jyske Bank skal igennem en oplæring, og efter konverteringsweekenden har vi medarbejdere fra vores øvrige medlemsbanker ude hos Jyske Bank. Der er 400 i alt, som er 'udskrevet' i 14 dage til at hjælpe med at få betjent systemerne rigtigt, for at få noget ro på. De er klar til at gribe, hvis nogen får for meget sved på panden,« siger Ove Vestergaard.

Det enorme projekt trækker store veksler på Bankdatas ansatte, som blandt andet har fået at vide, at ingen af de involverede kan holde ferie fra august til oktober. Der bliver arbejdet over så det sprøjter, og alle timer bliver udbetalt, fordi der ikke er tid til at afspadsere dem.

»Det er arbejdsomt for alle, fra top til bund. I weekenderne med testkonvertering laver man ikke andet end at arbejde, sove eller spise. Men det er også kanonsjovt, og folk vil hellere være med end ikke være med. Vi gør det til en folkefest, med god mad, chokolade, og så videre. Det er stort at være med til. Det er noget, man kun prøver én gang i sit liv,« siger han.

Selvom fusionen med Jyske Bank kræver et enormt stykke arbejde, er udgifterne til projektet faktisk ikke højere end hvad det ville have kostet at fortsætte som hidtil, forklarer direktøren.

»Det er ikke en meromkostning, for vi laver bare noget andet, end vi ellers ville have gjort. Og bagefter er der en rigtig stor gevinst. De fleste af udviklingsprojekterne bliver til glæde for alle vores medlemsbanker. Jyske Bank har meldt ud, at man sparer 200 millioner kroner om året efter konverteringen. Det er klart, der er noget at spare, når man kan lukke et helt systemkompleks ned og hele deres nuværende drifts-setup og samle det hele hos os,« siger Ove Vestergaard.

Han er fuld af optimisme efter de seneste testkonverteringer.

»Vi tror faktisk 100 procent på, at det vil lykkes. Vi siger ikke, at der ikke vil være noget snavs på den anden side, men det ser ikke så ringe ud endda. Kvalitetsmæssigt er vi nu der, hvor vi gerne vil være. Og vi er spændte på at få det gjort og glæder os som små børn,« siger Ove Vestergaard.

Når den store weekend i oktober er overstået, og alting forhåbentligt er gået efter planen, er der tid til at puste lidt ud igen.

»Det er helt vildt, hvad nogle af vores medarbejdere har præsteret. Der er nok nogle, som gerne vil mødes med deres familie igen og som måske er lidt slidte. Men man bliver jo sjældent slidt af at lykkes. Man bliver slidt af ikke at lykkes,« siger direktøren.

Deltag i debatten på Version2