Giganter tørner sammen om ... lyserød

To af Europas store teleselskaber er røget i totterne på hinanden, fordi de begge to vil være lyserøde.

Deutsche Telekom kræver, at Telia får en bøde og forbud mod at bruge de lyserøde nuancer, indtil sagen har været for retten. Fold sammen
Læs mere
Foto: John MacDougall
En strid om farven lyserød ender nu i retten.

Europas største teleselskab, det tyske Deutsche Telekom, vil nemlig ikke finde sig i, at svensk-finske Telia Sonera bruger den samme slags lyserød i sine reklamer og logoer, som tyskerne markerer sig kraftigt med i hjemlandet.

Derfor kræver Deutsche Telekom, at Telia får en bøde - og frem for alt får forbud mod at bruge de lyserøde nuancer, indtil sagen har været for retten.

Ifølge nyhedssiden E24 vil tyskerne have 65 millioner svenske kroner af Telia, hvis kopieringen fortsætter. Og flere af de førende, juridiske eksperter på området er blevet kontaktet i den forestående sag.

Telia Sonera er Nordens største teleselskab.

Deutsche Telekom udnytter den skriglyserøde farve til fulde. Telefonrørene på alle mønttelefoner er således genkendelige på mange meters afstand, selv i vintermørket, og den meget markante markedsføring går igen overalt på hjemmekarkedet.

Det lyserøde varemærke menes at være det sjettemest værdifulde i Europa og skal ifølge analysebureauet BBDO være omkring 23,4 milliarder euro værd.

Sagen er anlagt ved Stockholms Tingsrett.

Sagen har fortilfælde. Mobilselskabet Orange, der ejes af France Telecom, gik i kødet på den græske milliardær og iværksætter Stelios Haji-Ioannou. Hans Easy-gruppe, der bl.a. omfatter lavprisselskabet EasyJet, anvender nemlig præcis samme orange nuance som ... Orange. Sagen er endnu ikke afklaret.