Giganter i kamp om fremtidens markedsføring

Et mere socialt og personaliseret internet vil de næste år skabe nye rammer for markedsføring og flytte rundt på milliarder af kroner. Facebook står stærkt, men Google+ stormer også frem. Forbrugerne vil få bedre service, men deres privatliv bliver også truet.

Den omfattende viden om dig er de sociale netværks-sites – ikke mindst Facebook og det nye sociale lag på Google+ – i disse minutter i gang med at indsamle, analysere og videreformidle. Den dyrebare viden om forbrugerne findes i nogen grad på digital form allerede i dag, men fremover bliver den meget mere omfattende og detaljeret, og virksomhederne bliver markant bedre til at udnytte den kommercielt. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hvad er for tiden den hotteste natklub i Berlin for typer som mig? Hvor kan jeg købe skjorter, som falder i min smag? Disse og lignende spørgsmål kan forbrugerne få langt bedre svar på i fremtiden. For internettet er i færd med at forvandle sig fra et uoverskueligt bibliotek med et virvar af oplysninger til noget andet. Det andet er et »personaliseret internet«, som tilpasser sig en detaljeret viden om dig, dine venner, jeres livsstil, jeres hobbyer og ikke mindst jeres præferencer inden for mærkevarer, mad, partnervalg, rejser og meget, meget mere.

Den omfattende viden om dig er de sociale netværks-sites, ikke mindst Facebook og det nye sociale lag på Google+, i disse minutter i gang med at indsamle, analysere og videreformidle. Den dyrebare viden om forbrugerne findes i nogen grad på digital form allerede i dag, men fremover bliver den meget mere omfattende og detaljeret, og virksomhederne bliver markant bedre til at udnytte den kommercielt.

Værdifulde oplysninger

Sådan lyder analysen, som deles af de sociale netværks-sites og en række aktører inden for digital og social markedsføring. De har set Facebook bide sig fast i store dele af verden de seneste tre-fire år med snart en milliard brugere og knap en halv milliard af dem er aktive. Brugernes heftige brug af Facebooks »synes-godt-om« knap på alt fra nyheds-sites til luksusbrands og deres udvekslinger af anbefalinger er værdifuld for Facebook og de virksomheder, som strømmer til det sociale netværks-sites med egne profilsider og annoncer. Google vil ikke se passivt til, at markedsføringsmilliarderne vandrer over til Facebook. Som et modtræk til Facebooks enorme succes lancerede Google sin førsteversion af det sociale netværk Google+ for få måneder siden.

Siden er brugertallet hos Google+ braget i vejret i et for mange ufatteligt tempo. På få måneder er flere end 50 millioner mennesker blevet Google+ brugere. Det er der dog gode grunde til, mener Kristoffer Ewald, strategisk direktør hos Guava, et digitalt medie- og reklamebureau.

»Mange af os har allerede en e-mailkonto hos Google, og det gør det lettere for Google+ at kapre nyere brugere. Tilmed har Google+ den fordel, at Facebook af en del voksne mennesker opleves som et teenage-fænomen. Det gør Google ikke i samme grad. For her har udgangspunktet jo været en seriøs søgemaskine i mange år,« siger Kristoffer Ewald, der er overbevist om, at mange virksomheder vil have denne pointe i tankerne, når de skal prioritere markedsførindsindsatsen.

»Google har et mere troværdigt image i en erhvervssammenhæng. Så det er meget spændende, hvordan virksomheder tager imod tilbuddet, når det snart bliver muligt at oprette erhvervssider på Google+, som man i dag kan på Facebook,« siger han.

Ligeledes som på Facebook har Google+ allerede sin egen udgave af »synes-godt-om« knappen. Den hedder »+1« knappen, og den har forlængst fundet vej til en million websites, og den spreder sig hastigt.

Googles satsning på det sociale netværk Google+ betegner Kristoffer Ewald som en afgørende satsning fra giganten, for en stor bevægelse fra søgemaskine-reklamer til sociale reklamer kan meget snart komme.

»Der er ingen tvivl om, at Google og Facebook nu kæmper en stor kamp om at vinde de sociale markedsføringskroner. Den indkomst de får derfra i dag er formentlig ikke voldsom stor, men der kan blive flyttet voldsomt rundt på markedsføringsbudgetterne globalt de kommende år. Og når de sociale netværk begynder at kunne dokumentere annoncernes effekt langt bedre, så kan forretningen vokse meget hurtigt,« siger han.

Hvor stærk Google+ bliver, er dog stadig et åbent spørgsmål, da undersøgelser indtil nu har vist, at Facebooks brugere i gennemsnit er langt mere aktive, og at mange Google+ brugere vil forsvinde hurtigt, hvis de kommer til at opleve Google+ som lidt af en spøgelsesby, hvor kun få venner er til stede.

Foruden Google+ og Facebook høster andre sociale sites som LinkedIn, Twitter, Foursquare og Youtube stor popularitet, og de mange aktørers opblomstring gør markedet uoverskueligt. Derfor forventer mange andre selskaber at kunne tjene penge på at sortere i mulighederne og rådgive virksomhederne om deres markedsføringsindsatser. Blandt andre satser softwareselskabet Adobe stort på sit nye SocialAnalytics, som gør det muligt at måle på effekterne af reklamekronerne brugt hos bl.a. deres partnere som Facebook og Twitter.

»Vi vil hjælpe markedsføringsfolkene med at dokumentere resultaterne, og med dokumentation på et meget højt niveau er der ingen tvivl om, at markedet vil vokse signifikant,« siger Jeff Jordan, produktmanager for SocialAnalytics.

Nye muligheder ædes råt

Også hos Guava ser Kristoffer Ewald et stort potentiale for at rådgive om markedsføring på sociale medier, selvom han dog er bevidst om, at der kan komme vanskelige udfordringer.

»Lige nu ser det ud som om, at vi stort set alle kaster os ind på de sociale netværk som brugere. Vi æder de nye muligheder råt, og vi giver med glæde informationer væk om vores forbrugsmønstre, rejsevaner og meget andet til de sociale netværk. Men der kan selvfølgelig komme en modreaktion på et tidspunkt. For det er måske ikke altid at folk har lyst til at dele alt, så det er en trussel, man som virksomhed skal være bevidst om,« siger han.

Facebook har på det seneste været i stormvejr, da organisationen i flere tilfælde er blevet kritiseret for ikke at værne effektivt nok om privatlivets fred.