Gigantbøde for at overse "Reklamer nej tak!"

EnergiMidt A/S må bløde 200.000 kroner for at sende breve til personer, der har frabedt sig reklamer fra virksomheder.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

EnergiMidt A/S har betalt en bøde på 200.000 kroner for udsendelse af 16.780 breve til personer, der ved at registrere sig på den såkaldte "Robinsonlisten" havde frabedt sig henvendelser fra erhvervsdrivende i markedsføringsøjemed.Forbrugerombudsmanden politianmeldte i juni 2011 EnergiMidt A/S til politiet for overtrædelse af markedsføringslovens regler om udsendelse af reklamemateriale.

- Når man vælger at blive skrevet på Robinsonlisten, er det en klar tilkendegivelse om, at man ikke ønsker at modtage uanmodede reklamer og tilbud fra erhvervsdrivende. Det er derfor også vigtigt, at de erhvervsdrivende respekterer forbrugernes fravalg af reklamer, og at der er en konsekvens, når reglerne overtrædes, siger forbrugerombudsmand Henrik Øe i en pressemeddelelse.

Læs også:

Diba Bank slæbes i retten af Forbrugerombudsmanden    

Bødesmæk for at glemme renteomkostninger   

5 reklamer der går lige til stregen


EnergiMidt har nu accepteret at afslutte sagen med vedtagelsen af en bøde på 200.000 kroner og i øvrigt valgt at samarbejde med Forbrugerombudsmandsmanden samt iværksat forskellige initiativer for at sikre, at der ikke sker lignende fejl i fremtiden.

Hvad er Robinsonlisten?
  • Det fremgår af markedsføringslovens § 6, stk. 3, at en erhvervsdrivende ikke må rette henvendelse til en bestemt fysisk person, hvis det fremgår af Robinsonlisten, at den pågældende har frabedt sig reklamehenvendelser.
  • Robinsonlisten er opkaldt efter Robinson Crusoe og er til husstande, som gerne vil være i fred for reklamer.
  • Det er CPR-registeret, der registrerer og udarbejder Robinsonlisten.