Georg Jensen skal på jagt efter internationale partnere

Efter 24 år i udlandet vender Burberry-manden Ulrik Garde Due hjem til Danmark for at få styr på økonomien i den skrantende Georg Jensen-virksomhed og gøre den mere international.

Ulrik Garde Due kalder jobbet som ny administrerende direktør i Georg Jensen for ”en fantastisk chance til at kunne bruge sin internationale erfaring på et af de få danske luksusvaremærker, der findes.” Georg Jensen havde sidste år et rungende underskud på 42 millioner kroner, og det bliver nu Ulrik Garde Dues store opgave at få designvirksomheden på ret køl.

”Først og fremmest skal jeg have et klart fokus på top- og bundlinje fra dag et. Og dernæst skal jeg ind at se nærmere på varesortimentet – om der er noget, som skal tvistes for at skabe en øget omsætning,” siger Ulrik Garde Due.

Med sig i bagagen har han to relanceringer af luksusvaremærker inden for modeindustrien, der betyder, at han tror på sagen om at udvikle Georg Jensen til et luksusbrand. Først fra forskellige ledende stillinger i den franske tøjkæde CELINE i Paris, Tokyo og New York og senest fra Burberry.

”Jeg har et godt kendskab til luksusdetailbranchen på internationalt plan, og det er det, der skal til nu. Vi skal ud at finde internationale partnere for at bygge en forretning op i de forskellige lande,” siger Ulrik Garde Due.

”Jeg er glad for at vende næsen hjem og bruge mit internationale netværk. Det er meget de samme mennesker, du taler med, om det er inden for accessories eller tøjbranchen. Det er de samme partnere – for eksempel stormagasinerne eller på vækstmarkederne,” siger Ulrik Garde Due.

Kapitalfonden Axel købte i 2001 Royal Scandinavia A/S, og forventningerne til Georg Jensen var skyhøje. Georg Jensen skulle udvikles til guldægget i Axcels løbende frasalg af virksomhederne i Royal Scandinavia. Men det er siden hen gået noget anderledes, og ifølge Ulrik Garde Due er der på nuværende tidspunkt ikke sat en tidshorisont for, hvornår Georg Jensen skal være klar til et salg.

”Det ligger der ikke på nuværende tidspunkt nogen plan for,” siger Ulrik Garde Due og gentager:

”Men jeg skal klart have fokus på top- og bundlinje fra dag et.”

Ejerne har haft lejlighed til at se Ulrik Garde Due an gennem de seneste fire år, hvor han har siddet i bestyrelsen for Royal Scandinavia, og det har formentlig haft stor betydning for valget af Georg Jensens nye topchef.

”Det har klart hjulpet meget, at jeg kender ejeren, og at de kender mig. Vi har et godt, stærkt forhold med gensidig respekt,” siger Ulrik Garde Due.