Geografien afgør dit onlinekøb

Københavnerne foretrækker elektronik, nordjyderne er til plejeprodukter og tøj, mens østjyderne er faldet for dagligvarer, når der shoppes på nettet.

Københavnere handler elektronik på nettet, mens nordjyderne foretrækker plejeprodukter og tøj. Fold sammen
Læs mere
Foto: Malte Kristiansen

Vi køber mere og mere ind på nettet, men der er forskel på, hvad vi putter i den elektroniske indkøbskurv, alt efter hvor vi bor i landet.

Det viser en undersøgelse foretaget af Epinion for Eniro Danmark.

I Hovedstadsområdet er det de elektroniske varer, der hitter. Således foretrækker 44 procent af beboere i København at købe elektronik på nettet, og det er flere end noget andet sted i landet.



Mens forbrugerne i hovedstaden går efter elektronik og hårde hvidevarer på internettet, så er nordnyderne vilde med at købe plejeprodukter og tøj i de digitale butikker. Mere end to ud af 10 nordjyder foretrækker at købe deres creme, kosttilskud og makeup på internettet, og mere end hver fjerde nordjyde vil hellere købe tøj på nettet end i fysiske butikker.

Østjyderne har derimod fået øjnene op for at købe dagligvarer på nettet. I hvert fald har mere end hver tiende østjyde købt pasta, mælk og andre dagligvarer på nettet. 

Undersøgelsen fra Eniro Danmark har også afdækket danskernes tilgang til deres researchvaner, inden de handler på nettet. Mere end hver sjette københavner søger efter produkter og serviceydelser på internettet, mens det kun gælder hver anden på Sjælland og Bornholm g hver fjerde i Sønderjylland.

»Det er nogle af de muligheder, smartphones og tablets giver – nu kan busturen ikke kun bruges til at læse en bog, høre musik eller snakke med medpassagerne, men også til at få inspiration til værtindegaven til nytårsaften. Det kan jeg forestille mig, at mange travle københavnere drager fordel af,« siger Stefan Kercza, administrerende direktør hos Eniro Danmark.

Ifølge undersøgelsen befinder 61 procent af københavnerne sig i et transportmiddel, når de bruger mobiltelefonen til at søge efter produkter eller serviceydelser på nettet. Det gælder kun 19 procent på Sjælland og Bornholm og 24 procent i Sønderjylland.