Genudsendelse er godt

I hvert tilfælde når det gælder elektroniske kampagner, erfarer det danske softwarehus Zoomio.

"Kampagne-effekt kan øges markant ved strategisk planlægning af genudsendelse," siger administrerende direktør Per John Jensen fra Zoomio – et dansk softwarehus, der udvikler platformen Zoomio til e-marketing.

Han peger på, at en elektronisk kampagne med f.eks. salgsbreve og invitation til seminar kan tiltrække markant flere læsere, blot ved at genudsende kampagnen.

Konkrete erfaringer viser, at antallet af modtagere, der åbner elektroniske nyhedsbreve, kan forøges med over 50 procent - i de fleste tilfælde er forøgelsen af egentlige læsere på omkring 20-25 procent.

Baggrunden for effekten er, at kampagnemailen, hvis den rammer modtageren på et forkert tidspunkt, oftere vil blive slettet uden at være åbnet og læst.

Ved udsendelse i anden omgang øges mulighederne derfor for at modtageren fanges på det rigtige tidspunkt.

"Nyhedsbreve og kampagner skal i sagens natur helst opfattes som nye. Nyhedsbreve, der modtages netop når modtageren er klar, har formentlig derfor større interesse end de nyhedsbreve, der måske har ligget og ventet et par dage," siger Per John Jensen og uddyber:

"Det er naturligvis helt afgørende, at genudsendelsen ikke opfattes som ”spam”, der generer modtagerne. Derfor skal der arbejdes meget systematisk og omhyggeligt med denne strategi."

Per John Jensen peger på, at man kan benytte værktøjer, der gør det muligt, at der kun genudsendes til modtagere, som ikke har åbnet invitationen eller nyhedsbrevet ved den første udsendelse.