Gennembrud i USA for Falck

Nye ambulancekontrakter i blandt andet Los Angeles og Oregon får den danske servicekoncern Falck til at tale om et amerikansk gennembrud.

Foto: Claus Bech. »Inden for de seneste seks måneder har vi vundet flere store kontrakter i USA (...),« siger Allan Søgaard Larsen, direktør i Falck.
Læs mere
Fold sammen

For godt fire år siden var der ingenting. I dag kigger servicekæmpen Falck på en omsætning på det amerikanske marked på mere end 2,2 mia. kroner.

Helt nye ambulancekontrakter på det store amerikanske marked løfter stemningen og optimismen i virksomheden, der ser USA som et vækstmarked i de kommende år.

»Inden for de seneste seks måneder har vi vundet flere store kontrakter i USA. Det er i Orange County i Los Angeles, Salem City i Oregon, og vi har vundet i Aurora i Colorado og derudover flere andre. Det ser rigtigt godt ud, og vi ser det som et gennembrud,« siger Allan Søgaard Larsen.

De nye kontrakter, der lige er kommet ind, repræsenterer en årlig omsætning for Falck på ca. 50 mio. dollar (ca. 330 mio. kroner).

»Hvis vi tager alle de kontrakter, vi nu har vundet og lægger ind, så har vi en samlet omsætning i USA på ca. 340 mio. dollar (2,2 mia. kroner). I betragtning af at vi for godt fire år siden begyndte med ingenting, synes vi selv, det er o.k.,« siger Falck-bossen.

Falck er at finde i samlet 15 stater i USA og beskæftiger næsten 4.300 medarbejdere, og der kører 770 Falck-ambulancer rundt i landet.

I USA er de to største udbydere af ambulancekørsel, AMR og Rural Metro, netop ved at slutte sig sammen og skabe en ny gigant. Allan Søgaard Larsen ser konkurrenternes træk som en fordel.

»Pludselig ad den vej er vi blevet nummer to, og hvis der kører store udbud, som små konkurrenter ikke kan tage, så står vi i en meget attraktiv position. Vi bliver et endnu bedre alternativ til den store nye aktør,« siger Falcks adm. direktør.

Venter vækst og fremgang

Som det fremgik af Berlingskes Topleder-panel for små 14 dage siden, venter ledelserne i mange danske virksomheder, at der i 2016 kommer øget vækst, og flere virksomheder end tidligere planlægger at ansætte flere og investere mere. Optimismen bobler.

Det er bestemt også tilfældet i Falck.

»Vi kommer til at vokse i alle geografier. Der er flere ture i ambulancen per indbygger som følge af den aldrende befolkning i de modne markeder og i vækstmarkederne, hvor middelklassen vokser frem og efterspørger vores ydelser. Det eneste sted, vi nok ikke vokser, er i Danmark, hvor vi er så store, at det nok kun kan gå den anden vej inden for ambulancedrift,« siger han.

Falck er i dag verdens største trans-nationale ambulanceselskab. Godt nok er der selskaber rundt om, som er større, men de agerer kun i én geografi, som eksempelvis USA. Strategien har derfor også været at købe op og overtage mindre ambulanceselskaber i nye områder for derigennem at vokse organisk ved at vinde udbud. Det vil Falck arbejde på at fortsætte.

»Vi er blevet meget store i Colombia, og vi ser i det hele taget Sydamerika som et vækstområde. I USA står vi godt i de stater, hvor mange ældre flytter ned, når de bliver pensionerede, og det er godt for os, for antallet af ambulanceture stiger markant, når man er over 50 år,« siger Allan Søgaard Larsen.