Genbrug mere end vigtigt for Vigga

Det deleøkonomiske koncept er selve kernen i børnetøjsbutikken Vigga. Det har krævet selvdisciplin at fastholde konceptet, og man skal være klar til at sige nej til kunder, afslører ophavskvinden.

Børnetøjsdesigneren Vigga Svensson designer og producerer børnetøj, som sælges til kunderne på månedsabonnement.kr. Når barnet er vokset ud af tøjet sendes det retur og bliver genbrugt til nye kunders børn. Indtil videre har hun rejst 8 mio. til projektet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Sophia Juliane Lydolph

Deleøkonomien har potentiale til at vende forretningsmodeller på hovedet. Og mere end det. Den kan være fundamentet for virksomheder, som ellers ville have svært ved at eksistere.

Det oplever bl.a. forretningskvinde og tidligere radio- og TV-vært Vigga Svensson, som står bag internetbørnetøjsbutikken Vigga. Hendes koncept er at designe og producere tøj til spædbørn og sælge det til forældre i en abonnementsordning. Når deres barn vokser ud af tøjet, skal det returneres til Vigga, som så sender en ny tøjpakke.

Eksisterede det deleøkonomiske koncept ikke, så ville Vigga heller ikke eksistere, fortæller ophavskvinden.

»Delekonceptet har været helt afgørende for vores virksomhed og forretningsmodel. Det er der flere årsager til, men det handler grundlæggende om, at vi har erfaringer fra vores tidligere børnetøjsforretning, der blev født som en konventionel virksomhed, som vi så forsøgte at trække i bæredygtig retning,« siger Vigga Svensson og tilføjer:

»Det viste sig at være besværligt. Derfor var vi optagede af at føde Vigga som en bæredygtig virksomhed.«

Virksomheden, hun refererer til, er konceptet Katvig, som endte i en konkurs. Den var en konventionel børnetøjsdesignvirksomhed med en økologisk vinkel. Vigga blev i stedet bygget op om abonnementstanken og en idé om, at tøjet skulle være både bæredygtigt produceret og specielt holdbart, så det kunne klare at blive genbrugt et antal gange. Det var også en forudsætning for, at forretningsmodellen kunne bære.

Men når man har låst sig fast på fasttømrede dogmer om genbrug og økologi, kommer man også til at foretage fravalg, fortæller Vigga Svensson. Og det handler om den slags fravalg, der normalt ikke huer forretningsfolk.

»Der er faktisk mange, der spørger, om de må købe tøjet. Men det må de ikke. Vores brand og service er drevet af en vision om at reducere ressourceforbruget og skabe en smartere måde at forbruge på. Hvis vi solgte eksempelvis halvdelen af tøjet på konventionel vis, ville vi stå med et forklaringsproblem,« siger hun og tilføjer:

»Det ville slå skår i vores troværdighed. Den reduktion i ressourceforbruget, vi sælger os på, ville ikke holde. Historien ville være ødelagt. Derfor er vi nødt til at være konsekvente. Men det forstår kunderne heldigvis godt.«

Indtil videre er der ifølge ophavskvinden heller ikke behov for, at Vigga får omsætning andetsteds fra. Vigga har været i luften i fem måneder, og virksomheden udvikler sig positivt og i store træk efter planen. Den deleøkonomiske tankegang giver dog udfordringer, som andre virksomheder ikke bakser med.

Det er eksempelvis endnu uvist, om det tøj, som bliver produceret, kan leve op til den beregnede holdbarhed. Det vil vise sig med tiden. Kunderne ser dog ud til at tage konceptet til sig. Ifølge Vigga Svensson er der en taktfast stigning i abonnenter uge efter uge i virksomheden, der er deleøkonomisk ind til kernen.