Gas-bonanza bliver en guldrandet forretning

I den danske undergrund er der dobbelt så meget af den nye skifergas, som der er tilbage af naturgas i Nordsøen. Det kan blive en guldrandet forretning for staten i blandt andet skatteindtægter.

Foto: MLADEN ANTONOV. Skifergas har vendt op og ned på energiforsyningen i USA - potentialet er også stort i Danmark.
Læs mere
Fold sammen
En ny gas, der har revolutioneret energisektoren i USA, er muligvis på vej til Danmark. Navnet er skifergas, der kan ligge i store mængder i Vendsyssel og Nordsjælland.

Først nu er danske virksomheder og politikere på Christiansborg ved at få øjnene op for, at der bl.a. ved Dybvad, 30 km syd for Frederikshavn, kan være nye store gasforekomster.

For finder verdens femtestørste olie- og gasselskab, franske Total, fund af gas med store produktionspotentialer i de sorte skiferlag i fire kilometers dybde under mulden i Nordjylland, kan det blive en guldrandet forretning for den danske stat. 

I USA er private lodsejere, f.eks. i North Dakota, der lægger jord til udvinding af gas og olie i den sorte skifer og også ejer retten til undergrunden, på få år blevet stinkende rige, da de får 25 procent i royalty af indtjeningen af guldet. Sådan er der ikke i Danmark.

I Danmarks administreres undergrundsloven af staten. Derfor er det Total og den danske stat, der vil score kassen på et nyt gaseventyr. Gennem Nordsøfonden har staten en 20 procents andel af alle olie- og gaslicenser, der er givet til danske og udenlandske olie- og gasselskaber i Danmark. Det gælder bl.a. Totals to skifergas-licenser i Nordjylland og i Nordsjælland.

I den danske undergrund kan der ifølge amerikanske og danske geologer ligge dobbelt så meget af den nye skifergas, som der er tilbage af naturgas i den danske del af Nordsøen. I tal er det knap 190 milliarder kubikmeter gas, hvilket svarer til gasproduktionen i området fra 1972 til 2011. Total og Nordsøfonden vurderer, at hvis skifergasproduktion i Danmark viser sig at være rentabel, vil det give en årlig indtægt i milliardklassen til staten. »Vi er selvfølgelig ikke gået ind i det her, uden at vi ser, at der er penge i skifergassen. Hvis der teknisk og økonomisk er basis for at starte produktionen, kan det ikke undgå at give store indtægter til staten. Total kommer til at betale godt 60 procent i skat til staten af provenuet af sin 80 procents andel af gasproduktionen. Samtidig vil staten gennem Nordsøfondens 20 procents andel få indtægter fra salg af produkter,« siger projektkoordinator Henrik Nicolaisen fra koncernens danske datterselskab, Total E&P.



Den samlede skat, som Total E&P Danmark kommer til at betale bliver godt 60 procent efter 2018, fordi Total betaler selskabsskat og kulbrinteskat af indtjeningen på den danske skifergas.

Indtil nu har Total og Nordsøfonden investeret mellem 300 og 400 mio. kr. i efterforskning og miljøredegørelse for Dybvad-området.

Total borer i slutningen af næste år sin første efterforskningsbrønd ved Dybvad syd for Frederikshavn og vest for Sæby. Det er det første trin på vej mod egentlig mulig produktion af skifergas i Danmark fra omkring 2020, og fra 2018-20 venter Total at køre en testproduktion. I Nordsjælland foretager Total seismiske undersøgelser, og her er der ikke taget stilling til, om der skal indsendes en ansøgning til myndighederne om en efterforskningsboring.



Ud over, at produktion af skifergas kan have en gunstig indvirkning på Danmarks valutabalance, fordi der bliver mindre behov for import af naturgas fra bl.a. russiske Gazprom, kan en dansk gasrevolution skabe tusindvis af job. Ud over omkring 200 job hos Total er der udsigt til tusindvis af job hos specialiserede underleverandører og servicevirksomheder inden for eksempelvis rådgivende ingeniørvirksomhed, logistik, offentlige anlægsarbejdere, stålkonstruktioner, vedligeholdelse, jura, rør, kommunikation, hoteller og restauranter.I Nordjylland har Total licens i et 3.000 kvadratkilometer stort område i Vendsyssel, mens licensen i Nordsjælland er et 2.200 kvadratkilometer stort område fra Gilbjerg Hoved ved Gilleleje i nord til Køge i syd.