Gas-biler kræver grøn indstilling

Private håndværkere er ikke de første til at købe en varebil, der kører på gas, for selv om naturgas og især biogas er renere end diesel, kan det stadig bedre betale sig at vælge diesel. Vi har prøvet den nyeste gas-varebil på markedet: Mercedes-Benz Sprinter.

Man mærker ingen forskel i at køre på gas eller benzin – bortset fra, at støjniveauet er lavere ved kørsel med gas. Foto: Carsten Teiner Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er svært at sige noget dårligt om kørekomforten i den nye naturgas-udgave af Mercedes-Benz Sprinter med betegnelsen 1,6 NGT (naturgas). Den er mere lydløs, end når man kører den med benzin, hvilket der er i reservetanken. En dieselmotor støjer en del mere.

Sammen med tømrermester Claus Ettrup i Dragør prøvede Business Transport bilen og kørte i alt 815 kilometer i Danmark og Sverige – heraf cirka halvdelen af turen på gas. Vi kørte en teststrækning med gas og nåede 340 km – ti km mere, end fabrikken opgiver.

Når gassen slipper op, skiftes der automatisk til kørsel på benzin – en god ting i et land med kun syv gasanlæg – tre på Sjælland, tre i Jylland og et på Fyn. Men flere er dog på vej. Testbilen kan fuldt tanket køre 330 km på gas og 870 km på benzin (med 100 liter benzintank).

Hos Mercedes-Benz forventer salgschef Rasmus Andersen ikke at sælge voldsomt mange gaskøretøjer til private virksom­heder, men nok en del til offentlige myndigheder, som ønsker en grønnere profil. Det gælder ikke mindst landets kommuner.

»Eksempelvis har Københavns Kommune meldt ud, at lastbiler og varebiler samt minibusser fremover så vidt muligt skal køre på naturgas/biogas, mens mindre biler skal køre på el eller brint,« siger Rasmus Andersen.

Allerede nu har Mercedes solgt fem gas Sprinter-modeller til Skive Kommune – her er der også et gas-anlæg. I begge tilfælde handler det om udbudsrunder.

Den Sprinter, vi prøvede, er en af landets mest rene, da den opfylder miljøkravene til Euro 6. Problemet er dog, at den koster ca. 264.000 kroner plus moms, hvor en dieseludgave med samme moment (313 CDI) er 26.000 kroner billigere i indkøb. Prisforskellen skyldes især gastankene og monteringen af dem.

Brændstoffet koster dog næsten det samme – mellem 10 og 11 kroner for diesel pr. liter, mens gas, der hvor vi tankede, lå på 11 kroner.

En dieselbil kører dog længere på literen. Mercedes-Benz oplyser selv forbruget i gasudgaven til, hvad der svarer til 7,4 km/l, hvor 313 CDI kører 11,8 km/l.

Gasbilers forbrug opgives i km/kg. Energi­indholdet i et kilo naturgas modsvarer 1,5 liter benzin og 1,3 liter diesel. Koster et kilo gas f.eks. 15 kroner, modsvarer det en benzinpris på ti kroner pr. liter og en dieselpris på 11,54 kroner pr. liter – ifølge Gasbiler.info.

Importøren sammenligner med dieselmodellen 313 CDI, som har 129 hk og 305 Nm ved 1.200-2.400 omdrejninger, hvor testbilen yder 156 hk og 240 Nm mellem 3.000 og 4.000 omdrejninger. Dieseludgaven udleder 209 gram CO2 pr. km (197 gram med Blue Efficience-udgave) – NGT-modellen fra 226 gram. Kører man ren biogas, er der nul gram udledning.

Umuligt at mærke forskel

Selve testen med hensyn til kørsel med læs foregik uproblematisk. Den laster 1.225 kilo og har en trailervægt på to ton. Halv­delen af testen foregik med omkring halv last, den anden halve med tom bil.

Bilen er ganske kvik med både gas- og dieseldrift. I femte gear var der trækkraft fra 1.500 omdrejninger – svarende til 45 km/t. I sjette gear også fra 1.500 omdrejninger – svarende til 55 km/t.

Faktisk mærker man ingen forskel i at køre gas eller benzin – bortset fra det lavere støjniveau, som jeg fornemmede ved kørsel med gas. Gasflaskerne ligger under bilens varerumsgulv og tager derfor ikke plads op i varerummet.

I den nyeste Sprinter er der blevet gjort mere ud af komfort og indretning af kabine. Instrumenteringen er som i alle Sprinter-modeller – bortset fra, at konturerne af en gasflaske fortæller, hvor meget gas, der er tilbage.

Man sidder mere lodret i det trinløst indstillelige førersæde, mens de to passagerer på højre sæde sidder mere lodret. Man kunne ønske lidt bedre lændestøtte i førersædet.

Der er god aflæggeplads både over forruden, på instrumentbrættet, i det aflåselige handskerum samt under passagersædet. Varerummet har ti fastgørelseskroge samt trinbræt ved sidedøren. I midterste ryglæn kan midtersektionen vippes frem. Bagsiden gemmer en skriveplade med kopholdere.

Bilen har esc stabilitetskontrol plus sidevindsassistent, der eliminerer de negative sider ved sidevind: At bilen slår et slag ved for eksempel brofæster.