Gant vil fjerne gamle varer fra strøgbutikker

Danske tøjbutikkers store problem er for mange tilbudsskilte og udsalgskampagner, mener Gant-direktør, der nu vil satse på outlet-salg.

Gant har besluttet sig for, at der ikke skal sælges fejlproduktioner på det danske marked. Den slags bliver destrueret, lyder det fra direktøren. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jeppe Michael Jensen

Talrige udsalgskampagner og en skov af tilbudsskilte. Sådan ser alt for mange danske tøjbutikker ud for tiden.

Den slags skræmmer kunderne væk fra de nye varer, mener tøjmærket Gant, der tager konsekvensen og skifter kurs. De traditionelle forhandlere af Gant skal fremover koncentrere sig om at sælge nye varer. De gamle varer skal i stedet sælges gennem outlet i Danmark.

»I fremtiden vil vi kun i meget begrænset omfang køre med udsalg i vores danske butikker. I stedet satser vi på outlet-modellen, hvor varer, der ellers skulle have været på tilbud, køres direkte til Copenhagen Designer Outlets,« siger Jens Schirmer, direktør for Gant i Danmark.

Gant har som en af de første besluttet sig for at blive en del af det nye Copenhagen Designer Outlets. Beslutningen er blevet mødt med negative reaktioner enkelte steder, men Schirmer er overbevist om, at den er klog.

»Alle, også forhandlere af Gants produkter, ved godt, at vi ikke kan leve med, at der er udsalg hele tiden. Så vi har truffet beslutningen for, at de traditionelle butikker kan få bedre muligheder for at sælge nye varer til fulde priser,« siger han og afviser, at de nu får hård konkurrence fra Gants outlet-kanal.

»Nej, vi konkurrerer ikke. For det er ikke nye varer, som bliver solgt i Gants outlet. Derimod er det varer, som typisk er et år gamle,« siger han og opfordrer andre tøjmærker til at følge i Gants fodspor.

»Kører man rundt i Danmark, vil man se, at alt for mange butikker har alt for mange tilbud alt for ofte. Det er et problem. For tilbud giver jo ingen fortjeneste,« siger han.

Jens Schirmer er ikke nervøs for, at Gant kommer til at devaluere sit eget brand ved at sælge varer i en outlet til markant nedsatte priser.

»Vi har gjort det på andre markeder over hele Europa og i nabolande som Norge og Sverige. Vores erfaring er, at beslutningen ikke skader vores brand. Tværtimod styrker den brandet. Vi får nogle renere linjer, og kunderne kan sagtens se det fornuftige i, at vi bruger forskellige kanaler til at sælge forskellige varer,« siger han.

Der er dog grænser for, hvad Gant-direktøren vil sende på markedet.

Gant har besluttet sig for, at der ikke skal sælges fejlproduktioner på det danske marked. Den slags bliver destrueret, lyder det fra direktøren.