»Ganske fint, TDC«

TDC kommer godt ud på de områder, hvor telekoncernen skal stå stærkt i den hårdere konkurrence, siger aktieanalytiker om dagens regnskab.

Det kører for Danmarks største telekoncern, TDC, viser onsdagens regnskabstal. Arkivfoto: TDC Fold sammen
Læs mere

»På de områder, hvor TDC skal klare sig godt, klarer de sig godt. Regnskabet ser ganske fint ud.«

Sådan vurderes onsdagens tredjekvartalsregnskab fra TDC af aktieanalytiker Morten Imsgard fra Sydbank. Han følger telemarkederne tæt.

»TV, mobilt bredbånd og pakning af flere produkter er de tre områder, hvor TDC gerne vil blive stærkere, og man kan faktisk præsentere investorerne for, at det er nogen lunde under kontrol,« siger Morten Imsgard til Business.dk.

Godt styr på frafaldet af fastnetkunder

Helt som forventet fortsætter afgangen af fastnetkunder.

»Men det ser ud til, at TDC har fået relativt godt styr på kundeafgangen og formår at lede kunderne over til fastnet over Internet eller hegner dem ind gennem pakkeløsninger. Det er lige præcis dér, at TDC skal levere varen ved at forsikre om, at man har en løsning på udfordringen, at fastnettelefoni langsomt er på vej mod enden,« siger han.

Derudover hæfter han sig ved, at TDCs kabel-TV-selskab, YouSee, der er Danmarks største, har held med at sælge betalings-TV, altså ekstrakanaler og -tilbud ud over, hvad der ligger i de tre normale TV-pakker.

»TV er et af de mest spændende områder, hvis man skal have vækstbrillerne på. Her har YouSee rigtigt godt fat i markedet og lancerer tilbud, som kunderne faktisk bider på,« siger Morten Imsgard.

Lille fremgang på mobilt bredbånd

Han noterer sig, at TDC på et af de nye markeder - mobilt bredbånd, altså trådløs internetforbindelse over mobilnettet fra en bærbar computer eller en avanceret mobiltelefon - har sikret sig en lille stigning i markedsandelen.

»Det er et område, hvor TDC skal kæmpe hårdt, men hvor det er vigtigt at få en base, eftersom kunderne også fremadrettet ventes at strømme hertil. Endelig viser TDC, at man ved en meget stram omkostningsstyring formår at hæve lønsomheden en smule, selv om omsætningen er under pres i de større divisioner af selsskabet. Der er en fortsat kamp for at effektivisere butikken, og man kan ikke forvente en voldsom toplinievækst. Men selv om omsætningen falder, er det alligevel muligt at hive nogle ekstra kroner ud af den omsætning, der trods alt genereres,« siger Sydbank-analytikeren.