Gang i strøgbutikker igen

Efter nogle hårde år er der igen hype omkring strøgejendomme. Internationale detailkæder synes at have travlt med at sikre sig gode placeringer, mens der stadig er krisestemning. Det gør ejendommene interessante for investorer.

Den danske kæde Joe & The Juice er blandt dem, der ekspanderer på gode adresser i Nordeuropa for tiden. Snart rykker man også ind i disse lokaler på hjørnet af Landemærket og Købmagergade ved Rundetårn.
Læs mere
Fold sammen

De seneste år har været hårde for strøgejendomme. Forbrugerne holder på pengene, så der ikke er så mange kunder til butikkerne, og udlejningen af kontorejendommene over butikkerne er hæmmet af, at moden på dét felt favoriserer nybyggede, effektive ejendomme uden for centrum. Men nu synes strøgejendommene at være kommet i fokus igen. Det er i hvert fald budskabet fra mæglerfirmaet Home i en ny markedsrapport.

Udviklingen er grundlæggende trukket af, at de internationale varemærkekæder synes at have konkluderet, at et opsving i privatforbruget er nært forestående. I hvert fald investerer mange af dem i nye butikslokaler, selv om privatforbruget stadig ligger fladt efter finanskrisen. Og den øgede interesse for butikslokalerne gør også ejendommene mere interessante som investeringsobjekter.

»På de bedste butiksstrøg er der meget stor interesse fra investorerne, og i særdeleshed fra mange udenlandske fonde og investorer, der ser Danmark og Skandinavien som et sikkert marked. På de københavnske strøgplaceringer er der en tendens til, at det er store udenlandske brands, der lejer sig ind, og det kan investorerne godt lide,« siger erhvervsmægler Michael Lind Olesen, indehaver af Home Erhvervscenter København.

Samme tendens i Aarhus

Tendensen gælder ikke kun i København. I Aarhus ser man et lignende billede, ifølge Home: »Efterspørgslen fra detailhandlen har gennem en længere periode været begrænset, men vi oplever nu, at efterspørgslen igen er stigende. Der er særdeles gode genudlejningsmuligheder for butikslokaler på de primære placeringer. Det er særligt strøgplaceringer samt butikslokaler i velbesøgte butikscentre, der efterspørges,« siger erhvervscenterchef Martin Julsgaard i Home Erhvervscenter Østjylland-Århus.

Hos Nykredit Erhverv København har man samme oplevelse som hos kollegerne i Home: »På lejesiden ser vi et billede af, at markedet med hurtigere skridt er ved at normalisere sig på et niveau svarende til før krisen. Vi ser stadig denne tendens med flight to quality, som handler om, at når der er pres på omsætningen, søger de butiksdrivende over mod mere sikre beliggenheder, hvor kundegennemstrømningen i væsentlighed er garanteret stor. Derudover oplever vi også stigende international bevågenhed fra større retailkæder, der vil udvide eller vil ind i Danmark,« siger analysechef Stig Plon Kjeldsen, der ligeledes oplever, at den større interesse fra lejere fører til større interesse fra investorer, der vil købe ejendommene.

»Strøgejendomme anses for ejendomme med høj lejesikkerhed, og derudover tror mange på, at lejerne vil stige yderligere. Derfor er investorerne parate til at betale høje priser for disse ejendomme. Investorinteressen er bredt funderet, og omfatter både danske og internationale investorer. Udbuddet af disse ejendomme er omvendt ret begrænset,« siger Stig Plon Kjeldsen.