Gammelt fly skal bane vejen til ny, grøn fremtid

Kan et gammelt passagerfly blive vejen til den klimavenlige, eldrevne flyvetur ind i fremtiden? Amerikansk startup mener at have svaret og kan overhale gigantproducenter på vejen.

Flymodellen BAE 146 er mål for en ombygning, der kan gøre flyet til en nulemissionsmodel. Her ses et eksemplar (i midten) af flyet eskortere Bolivias tidligere præsident Bolivia Evo Morales i 2009. Fold sammen
Læs mere
Foto: Aizar Raldes/AFP/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Når vi flyver på familieferie, forretningsrejser og storbyweekender, er det ikke ligefrem på den grønne måde. Det brændstof, der får passagerfly til at lette, er blandt det dyreste oliebaserede brændstof.

Men mens mange store selskaber arbejder på at udvikle et grønt alternativ med vinger ud fra målsætninger om at være færdige i 2030erne, har en uventet spiller pludselig gjort stort fremskridt.

Et rent eldrevet fly, der kan rumme 100 passagerer, kan være klar inde for de næste seks år. Det skriver Bloomberg.

Der er tale om den amerikanske virksomhed Wright Electric. Producenten, der blev grundlagt i 2016 i Los Angeles, har fundet nye veje til den grønne flyvetur – men det indebærer ikke splinternye fly.

I stedet eftermonterer Wright Electric elektriske motorer ved at erstatte de fire jetmotorer i et passagerfly og omdanner dermed flyet til en nulemissionsmodel. Flyet, der får den grønne makeover, er et BAE 146 regional fly, der oprindeligt blev fremstillet af BAE Systems. Den ombyggede grønne model har fået navnet »Spirit«.

Ambitionen er ifølge Wright Electric at fremstille en »flåde« af de ombyggede fly, som vil have kapacitet til omkring en times flyvning – 740 kilometer. Spirit-flyene vil derfor være egnede til kortere ture mellem eksempelvis New York og Boston, Rio de Janeiro og São Paulo og mange europæiske byer, som i øjeblikket betjenes af regionale jetfly.

De 100 pladser og de 60 minutters flyvetur er dog ikke slutmålet for producentens ambitioner for det grønne marked. Wright Electric sigter efter i 2030 at introducere et design med 186 sæder og en kapacitet til 1.300 kilometer.

Men planerne er afhængige af fremskridt inden for batteriteknologi, understreger den administrerende direktør.

»Kunderne efterspørger miljøvenlige muligheder, og vi vil gerne vise, at der er et alternativ,« udtaler ceo i Wright Electric, Jeffrey Engler, ifølge Bloomberg.

Den nye model kan få stor betydning for udvikleren bag. Det kan ifølge Bloomberg udgøre muligheden for at iføre sig førertrøjen i et populært ræs om tilblivelsen af grønne fly. Og dermed sætte Wright Electric foran etablerede virksomheder som Airbus SE, der går efter 100 procent el- eller brintdrevne modeller inden år 2035.

Den amerikanske producent er mangeårig partner med lavprisflyselskabet EasyJet. Det britiske luftfartsselskab vil bidrage med viden til nye model. Det mexicanske flyselskab Viva Aerobus er også involveret i projektet.